Rechtszaak

Nationale-Nederlanden hoeft klanten niet terug te betalen voor ‘woekerpolissen’

Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam donderdag geoordeeld in een woekerpoliszaak die de Consumentenbond had aangespannen.

De Consumentenbond stelde dat NN klanten niet of onvoldoende heeft geïnformeerd over aard en hoogte van de verzekeringskosten en overlijdensrisicopremie. De belangenbehartiger vroeg de verzekeraar te veel betaalde kosten en risicopremies aan klanten terug te geven. De rechter heeft de aanklacht nu in een eindvonnis verworpen.

Volgens de rechter hebben klanten een aanvraagformulier, dat werd ingevuld op basis van een offerte, ondertekend en ingediend. Daardoor is er een zogeheten wilsovereenstemming tussen de klanten en NN ontstaan over het in rekening brengen van bepaalde kosten. Er is daardoor ook geen sprake van „oneerlijke bedingen”, aldus de rechter.

In maart stelde de rechtbank in Utrecht de Consumentenbond al in het ongelijk in een vergelijkbare collectieve rechtszaak tegen verzekeraar ASR. Volgens de Consumentenbond zouden de verzekeraars tussen eind jaren tachtig en begin van deze eeuw meer dan een half miljoen consumenten hebben gedupeerd met een woekerpolis.

Mogelijk gaat de Consumentenbond tegen het vonnis in beroep, laat de bond weten. Bij die afweging speelt mee dat de Hoge Raad binnenkort waarschijnlijk vragen beantwoordt in een andere woekerpoliszaak. „Het is niet alleen een teleurstellende uitspraak, maar ook een onverwachte”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

NN neemt kennis van de uitspraak, die volgens een woordvoerder onderschrijft dat de verzekeraar zijn klanten voldoende informatie heeft verstrekt. „Die informatie was overeenkomstig met de regelgeving en maatschappelijke opvattingen van die tijd”, aldus de woordvoerder. De Consumentenbond moet de proceskosten van circa 6.000 euro betalen. (ANP)