KLM schrapt tot 5.000 banen

Coronacrisis Dieprode kwartaalcijfers: operationeel verlies van 493 miljoen euro, gedwongen ontslag voor ongeveer 1.500 mensen.

Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt 4.500 tot 5.000 banen als gevolg van de coronacrisis. Dat heeft het bedrijf vrijdagochtend bekendgemaakt. Mogelijk moeten er de komende jaren meer banen verdwijnen, als het aantal vluchten langzamer herstelt dan verwacht.

KLM is zwaar getroffen door de coronapandemie. In maart, april en mei voerde KLM slechts 15 procent van de vluchten uit. Er werden een half miljoen passagiers vervoerd; 95 procent minder dan in dezelfde maanden vorig jaar.

Dat leidde tot dieprode kwartaalcijfers, bleek donderdagavond. KLM boekte een operationeel verlies van 493 miljoen euro. De omzet van moederbedrijf Air France-KLM bedroeg 1,2 miljard euro, flink minder dan de 7 miljard van een jaar eerder.

KLM zegt deze crisis te kunnen overleven dankzij staatssteun van de Nederlandse overheid, zo’n 3,4 miljard euro in de vorm van leningen en garanties op leningen. Maar deze ontslagen zijn nodig om „het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen”.

Eind vorig jaar had KLM nog 33.000 voltijdsbanen, uitzendkrachten meegerekend. Dat moeten er in de loop van volgend jaar tot 5.000 minder zijn. Voor ongeveer 1.500 mensen dreigt gedwongen ontslag, meldt KLM. De afgelopen maanden zijn al flexwerkers weggestuurd en werd besloten tijdelijke contracten niet te verlengen. Op deze manier gaan er 1.500 mensen weg. Nog eens 2.000 werknemers hebben zich ingeschreven voor een vrijwillige vertrekregeling. En zo’n vijfhonderd mensen gaan weg door „natuurlijk verloop”, zoals pensionering.

KLM gaat er nu van uit dat het in 2021 en 2022 een vijfde minder vluchten uitvoert dan voor de uitbraak van het coronavirus. Als passagiers langzamer terug blijken te keren, lijkt nieuw banenverlies onvermijdelijk. „Niemand weet precies hoe het verder gaat” zei KLM-topman Pieter Elbers vrijdag in een telefonische persconferentie. „Als dit niet genoeg is zullen we nieuwe stappen moeten nemen.”

De komende tijd gaat de luchtvaartmaatschappij in gesprek met vakbonden over een sociaal plan. Vakbond FNV keert zich alvast tegen elke vorm van gedwongen ontslagen. „Wij denken dat de boventalligheid van personeel oplosbaar is via andere wegen”, zegt Birte Nelen, FNV-bestuurder voor KLM-cabinepersoneel. „Wij denken aan herplaatsing van werknemers binnen het bedrijf, detachering, vrijwillig deeltijd werken, onbetaald verlof, omscholing et cetera.”

De FNV is verder bang dat KLM komende tijd weer uitzendkrachten en stagiairs gaat inhuren. De bond eist dat dat niet gaat gebeuren. „Dus geen uitzendkrachten inzetten op functies waar personeel kan werken dat boventallig is verklaard”, zegt Jan van den Brink, FNV-bestuurder voor het grondpersoneel van KLM. „Ook stagiairs mogen wat ons betreft alleen worden ingezet als zij bovenop de bezetting van een afdeling komen. Zij zijn geen vervanging van vaste krachten.”

Pieken

Topman Elbers wil hierover „niet op voorhand iets toezeggen”, zegt hij. Hij benadrukt dat hij er samen met de bonden wil uitkomen. Wel zegt hij dat KLM altijd gebruik maakt van flexibele arbeidskrachten omdat het werk veel ‘pieken en dalen’ kent. „Normaal hebben we 10 tot 15 procent flexibiliteit in het bedrijf. Dat zal niet veranderen. We blijven pieken kennen. Tegelijk zorgen we dat we mensen perspectief kunnen geven en vaste grond onder de voeten.”

Ook gaat KLM met de vakbonden in gesprek over een bezuiniging op arbeidsvoorwaarden. Dat was een eis van het kabinet bij het verstrekken van de noodsteun. Het loonoffer moest van het kabinet hoger worden naarmate het salaris hoger is: tot twee keer modaal gaat het om minstens 10 procent, vanaf drie keer modaal om minstens 20 procent.

Ook hierover is veel wrevel bij de vakbonden. Vakbond CNV zegt in een reactie dat werknemers met een modaal inkomen nog te hard geraakt worden in de plannen van KLM. „Als je dit rücksichtlos uitoefent, komen mensen in de knel”, zegt bestuurder Michiel Wallaard. „Al helemaal omdat ze vaak in een dure omgeving, vlak bij Schiphol wonen.” Vooral alleenstaanden met een deeltijdbaan en partners die beiden bij KLM werken, moeten worden ontzien, vindt de vakbond.

Kwartaalcijfers pagina E1