AB InBev

Grootste bierbrouwer geraakt door horecasluiting

De grootste bierbrouwer ter wereld, Anheuser-Busch InBev (AB InBev), verkocht in het tweede kwartaal veel minder bier als gevolg van de coronacrisis, onder andere door de sluiting van de horeca in veel landen. Doorgaans zijn kroegen, hotels en restaurants goed voor een derde van de omzet van de brouwer.

De Belgische multinational, die onder andere de merken Hertog Jan, Leffe, Jupiler en Corona bezit, zag de biervolumes de afgelopen periode met 17 procent op jaarbasis dalen. Vooral in de maanden april (-32,4 procent) en mei (-21,4 procent) behaalde AB InBev slechte cijfers. In juni stegen de volumes weer licht, met 0,7 procent. De omzet daalde met bijna 18 procent tot 10,3 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat zakte met 34 procent naar 3,4 miljard dollar.

AB InBev zegt te kunnen blijven investeren in de merken en een sterk herstel voor te bereiden. Toch is de brouwer nog voorzichtig, omdat er opnieuw restricties van de horeca te zien zijn in bepaalde landen. Dat zal een impact hebben op de resultaten in het derde kwartaal. (ANP)