Galeriehouder Jorg Grimm: ‘Er zijn ook nieuwe kopers’

Coronaweekboek cultuur Hoe zal corona de kunstwereld veranderen? De echte problemen voor de kunstverkopers zijn pas volgend jaar zichtbaar, verwacht galeriehouder Jorg Grimm (1976).

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

‘Normaal zijn we in de zomermaanden dicht en begint ons nieuwe galerieseizoen pas weer in september. Nu zijn we in onze nieuwe Amsterdamse vestiging gewoon doorgegaan; in het voorjaar zijn we al genoeg dicht geweest. We laten voor het eerst werk zien van Arturo Kameya, een tweedejaarsstudent van de Rijksakademie in Amsterdam. Dat gaat best goed. Daarvoor hadden we nieuwe borduurwerken van Michael Raedecker. Alle veertien snel verkocht. Hartstikke leuk. Aan klanten uit de VS, Hongkong en aan nieuwe Nederlandse verzamelaars. Sommige droomden al lang van een werk van Raedecker, maar die zijn meestal groot en kosten zo’n anderhalve ton. Dit was voor het eerst een expositie met kleinere formaten en dus andere prijzen.

„Onze galerie in New York is nog altijd dicht. De drie werknemers zitten al maanden thuis en alle kosten lopen gewoon door. Alleen de kale huur is al een bedrag van 12.000 dollar per maand, en dat is dan inclusief een fikse coronakorting. Op 3 september hopen we daar weer open te gaan met een tentoonstelling van Matthias Weischer, de Duitse kunstenaar. Maar kan ik naar New York vliegen? Dat moet ik half augustus wel weten. Ik hoor dat de regels voor zakelijke reizigers versoepeld worden. Zo niet, moeten we iets anders plannen.

We teren flink in op onze reserves, maar gelukkig gebeurt er achter de schermen van alles bij ons

„Het zijn spannende en onzekere tijden. Neem de internationale beurzen, voor ons belangrijk. Dit najaar zouden we deelnemen aan Unseen Amsterdam, Frieze London, Fiac in Parijs, West Bund in Shanghai en Art Basel in Miami Beach. Unseen is gecancelled, Frieze is een online fair geworden. En ik kan me niet voorstellen dat Miami doorgaat. In Florida loopt het met corona helemaal uit de hand. Nee, ik ben zelf niet bang om te vliegen; in maart heb ik al Covid gehad.

„Op korte momenten van stress na ben ik vrij relaxed. We teren flink in op onze reserves, maar gelukkig gebeurt er achter de schermen van alles bij ons. We werken aan catalogi, bereiden museumexposities van onze kunstenaars voor en proberen van de online Frieze-beurs een succes te maken. Ik probeer steeds zakelijke afwegingen te maken. Dit is niet het moment voor projecten die grote investeringen vergen.

„Sommige vaste klanten zijn gestopt met verzamelen. Andere zien juist kansen om nu eindelijk eens een werk te bemachtigen van een gewilde kunstenaar met een wachtlijst. Er zijn ook nieuwe kunstkopers gekomen, veertigers met goede banen. Geen idee of dat komt omdat ze door het vele thuiszitten meer tijd hebben.

„Of ik optimistisch ben over de kunstmarkt? De sector loopt doorgaans achter de economische realiteit aan. Ik verwacht dat de echte klappen volgend jaar pas komen.”