Koreaanse ziekenhuisserie ‘Hospital Playlist’ ode aan vriendschap

Ooit waren ziekenhuisseries als ER, House M.D. en Scrubs niet van de buis te slaan. Het Zuid-Koreaanse Hospital Playlist blaast het genre op eigenzinnige wijze nieuw leven in – die zich nog het beste laat omschrijven als een fusie tussen Grey’s Anatomy en Friends.

De Netflix-serie draait om een groep van vijf studiegenoten die allen komen te werken in hetzelfde Yulje-ziekenhuis in Seoul. Daarnaast spelen de vier mannen en één vrouw in een band oude Koreaanse hits (ergo: Playlist). De afleveringen vinden vooral in het heden plaats, afgewisseld met flashbacks naar hun studietijd in de jaren negentig – inclusief genante kleding en kapsels.

De vriendengroep bestaat uit vijf types, die ondanks hun verschillen een zeer natuurlijk aanvoelende chemie hebben. Als kijker leef je meer mee met hun vertederende kameraadschap dan met de besognes in het ziekenhuis en kan je verliefd worden op de charmante, spontane geek Chae Song-hwa of op de humoristische en zorgzame stuiterbal Lee Ik-joon, de twee meest lovable artsen.

Laat het aan een Zuid-Koreaanse regisseur over om een serie te maken die bol staat van de romantiek, maar die in ruim zeventien uur slechts twee tamme zoenscènes telt. Meer blinken de personages uit in humor, zoals de grapjes die alleenstaande vader Ik-joon uithaalt met zijn zoontje of wanneer de chaotische communicatie leidt tot een hysterische huilscène.

Het plot kent weinig grootse, meeslepende conflicten of drama’s die langer dan één aflevering duren. De combinatie van de warmte en het geklier van de vriendengroep enerzijds en het ‘rustige’ plot anderzijds maakt Hospital Playlist de ideale ontspannen kijkervaring. Al was het maar voor het Koreaanse eten, dat steeds appetijtelijk in beeld gebracht wordt. De medische termen die in beeld verschijnen doen vermoeden dat de serie een educatieve bijbedoeling heeft. Ze vallen voor de Nederlandse kijker echter nauwelijks op (want Koreaanstalig).

Of het realistisch is dat het vijftal tijd heeft voor een band terwijl ze als arts continu oproepbaar zijn in een ziekenhuis in het land met de op een na meeste gewerkte uren van alle ontwikkelde landen moet de kijker maar voor lief nemen. Een heel medisch team viert feest wanneer het gerucht gaat dat een collega een vriendje heeft, omdat dit bewijst dat het tóch kan: als arts werken én een liefdesleven hebben. Maar in essentie is Hospital Playlist een ode aan vriendschap – en een oproep om die zelfs in tijden van drukte en tegenslag altijd prioriteit te geven.