Verlies door corona en afwaardering

Heineken Heineken bevestigde donderdag het vermoeden dat de brouwer veel last heeft van de coronacrisis. Het bedrijf leed in het eerste halfjaar zelfs verlies.

De Heinekenbrouwerij in Zoeterwoude.
De Heinekenbrouwerij in Zoeterwoude. Foto Koen van Weel/ANP

De coronapandemie heeft de resultaten van Heineken flink beïnvloed. De bierbrouwer leed in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 300 miljoen euro. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten die het bedrijf donderdag bekend heeft gemaakt, voorafgaand aan de presentatie van de halfjaarcijfers.

De rode cijfers zijn het directe gevolg van de coronacrisis, die de wereldwijde bierverkoop een dreun heeft gegeven. Los daarvan is de gemiddelde prijs voor een biertje ook omlaag gegaan.

Het biervolume daalde in de eerste helft van dit jaar met 11,5 procent en de omzet met 16,4 procent. Sinds het dieptepunt in april, toen in veel landen een lockdown van kracht was, is wel weer sprake van herstel.

Het verlies is vooral het gevolg van een afwaardering van circa 550 miljoen euro op de activa van Heineken. Zonder die afboeking zou het bedrijf winstgevend zijn geweest. In 2019 behaalde het concern het eerste halfjaar een winst van 1,1 miljard euro. Die valt dit jaar driekwart lager uit.

Snelle reactie beleggers

Op het Damrak werd donderdag meteen gereageerd op het nieuws van Heineken. Aanvankelijk daalde de koers van het aandeel met meer dan 3 procent. Daarmee was Heineken de grootste daler in de AEX. Later herstelde de koers weer wat. Het verlies bleef uiteindelijk beperkt tot minder dan 2 procent.

De winstwaarschuwing komt niet helemaal onverwacht. Het eerste kwartaal sloot het bedrijf nog met een winst van 94 miljoen af, tweederde lager dan in 2019. Toen werden ook alle bestaande prognoses, zoals een stijging van de omzet in 2020, ingetrokken.

Het sterkste nam het biervolume af in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Dit is het gevolg van de maatregelen die in landen in deze regio’s werden getroffen om de verspreiding van het coronavirus in te perken. Onder andere in Mexico en Zuid-Afrika daalde de verkoop daardoor sterk.

In Azië en Oceanië was de afname minder sterk; vooral in Vietnam was die gering.

Kostenbesparingen

Om de crisis het hoofd te bieden, heeft Heineken verschillende maatregelen getroffen. Zo zijn de budgetten voor digitalisering en marketing verlaagd en zijn grotere kostenbesparingen aangekondigd.

Al eerder kondigde de bierbrouwer aan dat het gaat besparen op de beloning van het topmanagement. Dit jaar krijgen circa duizend managers geen bonus en de top van het bedrijf levert 20 procent van zijn salaris in. Tot het einde van het jaar gaat de brouwer niet reorganiseren.

De definitieve cijfers over de eerste zes maanden van het jaar publiceert Heineken op 3 augustus.