Nieuwe Stint mag nog niet de weg op

Verkeersveiligheid Voordat de BSO Bus de weg op kan, moet hij worden goedgekeurd. Eerst moet nog worden vastgesteld hoe de veiligheid is te controleren.
Een Stint vastgemaakt aan een boom met een kettingslot in 2018.
Een Stint vastgemaakt aan een boom met een kettingslot in 2018. Foto Bart Maat / ANP

De nieuwe Stint, eveneens een elektrische bolderkar genaamd de BSO Bus, mag nog niet de weg op. Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) donderdag weten aan de Tweede Kamer. Al meer dan een jaar geleden werd aangekondigd dat de kar opnieuw gekeurd moest worden.

Voordat de BSO Bus in gebruik kan worden genomen, moet hij worden goedgekeurd. Momenteel sleutelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid aan de methode waarmee de risico-inventarisatie van het voertuig kan worden uitgevoerd. Als die methode is afgerond, naar verwachting eind augustus, kan het nieuwe karretje worden gekeurd.

Vooral werd de Stint gebruikt om kinderen te vervoeren naar de buiten- of naschoolse opvang. Bijna twee jaar geleden kwamen vier kinderen om het leven toen een Stint werd aangereden door een trein. Het lukte de bestuurder toen niet om de kar te laten stoppen. Hierop is de kar van de weg gehaald.

Vorige week maakte het Openbaar Ministerie bekend geen oorzaak te hebben gevonden voor het ongeluk. Wel concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vorig jaar in een kritisch onderzoek dat er te weinig aandacht is geweest voor de veiligheid bij het keuren van licht gemotoriseerde voertuigen zoals de Stint. Formeel gaat het om de categorie ‘bijzondere bromfiets’.