Claimbureau gekapitteld om ‘vertraagde’ Finse vlucht

Economie en recht Deze rubriek belicht elke week kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Ditmaal civiel recht.

Foto Phil Noble/Reuters

Twee passagiers vliegen in 2017 van Schiphol via Helsinki naar Jyväskylä in centraal Finland. Ze stellen vertraging te hebben opgelopen en eisen van Finnair 400 euro compensatie per persoon. Daartoe doen ze een beroep op de EU-passagiersrechtenverordening en schakelen Airhelp in – een van de vele claimbureaus in de luchtvaart die op basis van no cure no pay werkt. Passagiers tekenen ervoor dat, mocht Airhelp compensatie bewerkstelligen, het 35 procent daarvan mag houden. Als Airhelp daarvoor een rechtszaak moet aanspannen, komt daar nog 15 procent bovenop.

Voor deze reis moet Airhelp inderdaad naar de rechter.

Lees ook dit achtergrondverhaal over de wildgroei aan luchtvaartrechtszaken in Nederland

Volgens Finnair was er geen noemenswaardige vertraging. Ja, de passagiers waren vijf minuten te laat in Helsinki. Maar ze haalden gewoon hun aansluitende vlucht en kwamen zelfs zeven minuten eerder dan gepland in Jyväskylä aan. De vliegmaatschappij vliegt de rechtszaak dan ook scherp aan. Door via de rechter compensatie te vorderen, maken de passagiers misbruik van het procesrecht, stelt zij. De luchtvaartmaatschappij verzoekt de rechter dan ook om de passagiers te veroordelen tot betaling van de volledige advocaatkosten: 1.500 euro exclusief btw.

Bij rechtszaken is het gebruikelijk dat de ‘winnaar’ een forfaitaire, beperkte vergoeding van zijn proceskosten krijgt. Bij misbruik van procesrecht kan de rechtbank echter betaling van de volledige proceskosten toewijzen. En dat doet de rechtbank Haarlem. De passagiers „weten dat zij zonder vertraging” in Jyväskylä landden. Ook de twee juristen van Airhelp zijn hiervan al in 2018 door Finnair op de hoogte gesteld. De rechter roept de juristen daarom op de Finnair-kosten „voor eigen rekening te nemen”.