FNV vraagt vervolging van transporteur om uitbuiting

Klaagschrift De vakbond zegt dat het transportbedrijf de Nederlandse cao omzeilt. De inspectie zette eerder dit jaar onderzoek stop.

Vrachtwagens op een parkeerterrein land langs de A16.
Vrachtwagens op een parkeerterrein land langs de A16. Foto Remko de Waal

Vakbond FNV wil via de rechter afdwingen dat transportbedrijf Brinkman Trans Holland alsnog wordt vervolgd. Dat blijkt uit het klaagschrift, ingezien door NRC, dat de FNV afgelopen vrijdag naar het gerechtshof in Den Haag heeft gestuurd. De FNV deed twee keer aangifte tegen het transportbedrijf uit Drenthe, in 2016 en 2019, vanwege onder meer mensensmokkel en arbeidsuitbuiting, maar de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet in april weten dat het onderzoek naar Brinkman is stopgezet. Omdat de vakbond het daar niet mee eens is, probeert de bond via een artikel-12-procedure alsnog nader onderzoek of vervolging af te dwingen.

Volgens FNV-bestuurder Edwin Atema is dit „een unieke stap”. Hij kan zich niet herinneren dat zijn vakbond eerder via de rechter heeft geprobeerd een strafrechtelijk onderzoek te heropenen.

Kern van de zaak is volgens de FNV dat het transportbedrijf via een constructie werk waarmee te goedkope arbeidskrachten zouden worden ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om Moldavische chauffeurs die op papier voor een Pools bedrijf zouden werken, maar in de praktijk vervoeren voor het Drentse Brinkman. De Nederlandse cao zou daarmee volgens de vakbond worden omzeild.

Transportbedrijf Brinkman stelt dat de onderneming zich voor 100 procent aan de regels houdt en dat ook altijd heeft gedaan. Het bedrijf zegt altijd transparant aan alle onderzoeken te hebben meegewerkt en stelt dat er sprake is van „een heksenjacht” door FNV-bestuurder Edwin Atema. De inspectie zegt dat de zaak die de FNV heeft aangekaart, zorgvuldig is onderzocht. Voor nadere stappen was onvoldoende aanleiding.

De FNV ziet de zaak als een voorbeeld van laks optreden door de Inspectie SZW. De artikel-12-procedure draait volgens Atema dan ook niet enkel om transportbedrijf Brinkman, maar om de wens van de vakbond dat de Inspectie SZW vaker gaat handhaven. „We hebben in overleggen keer op keer aangegeven dat er meer gedaan moet worden tegen mensenhandel, maar er gebeurt niks. Daarom voelen we ons nu gedwongen om dit te doen.”

Lees het achtergrondverhaal: 'Alleen de naam op de vrachtauto was veranderd'

Later dit jaar geeft het Europees Hof van Justitie een richtinggevende uitleg in een FNV-zaak tegen een ander Nederlands transportbedrijf, Van den Bosch Transporten uit Erp, dat ook goedkope buitenlandse arbeidskrachten heeft ingezet. De chauffeurs waren in dienst van een Duits en Hongaars zusterbedrijf en reden internationale routes. Maar die begonnen en eindigden doorgaans in Erp. De FNV wil dat de chauffeurs een loon krijgen volgens de Nederlandse cao. Dat vloeit volgens de vakbond voort uit de Europese detacheringsrichtlijn.

De FNV procedeert al sinds 2013 tegen Van den Bosch. De inhoudelijke behandeling ligt bij de Hoge Raad, de hoogste Nederlandse rechter.  Die vroeg eind 2018 eerst om deze richtinggevende uitleg van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Transport pagina 8-9