Subsidiepot voor nieuwe elektrische auto al na een week leeg

Duurzaamheid Het kabinet had 10 miljoen euro aan subsidie vrijgemaakt voor nieuwe elektrische auto’s. Al na acht dagen is het volledige bedrag door particulieren aangevraagd.
Het interieur van de Tesla Model S.
Het interieur van de Tesla Model S. Foto Andy Smulders/ANP

De pot van 10 miljoen euro aan subsidies voor nieuwe elektrische auto’s, is al na acht dagen leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) donderdag. Met de subsidie wil het kabinet de overstap naar elektrisch rijden stimuleren en CO₂-uitstoot terugdringen.

Lees ook wat we eerder schreven over elektrisch rijden: Moeten we nu elektrisch gaan rijden of toch nog even wachten?

Sinds 1 juli konden particulieren online een aanvraag doen bij de RVO voor een bijdrage van 4.000 euro voor een nieuwe elektrische auto. De regeling bleek populair: al na de eerste dag was voor bijna de helft van het totale bedrag aangevraagd. Het indienen van aanvragen is nog steeds mogelijk. Deze worden doorgeschoven naar volgend jaar.

‘Over de top

Volgens directeur Clem Dickmann van marktanalist Aumacom was de 4.000 euro subsidie „misschien een beetje over de top”. „Met een lager bedrag had je meer mensen kunnen bedienen,” aldus Dickmann. Voor een tweedehands elektrische auto is nog wel subsidie beschikbaar van 2.000 euro per auto. Daarvoor is nu 1,4 miljoen euro van de totale 7,2 miljoen euro aangevraagd. „Tweedehands auto’s zijn minder aantrekkelijk, want ze hebben een kleinere actieradius”, verklaart Dickmann.

Het doorschuiven van aanvragen voor nieuwe elektrische auto’s naar 2021 is niet goed, zegt Dickmann. „Het beleid is succesvol gebleken, er is nu een momentum, dat moet je eigenlijk proberen vast te houden”, zegt hij. Dat de RVO bovendien later pas bekendmaakt hoeveel subsidie volgend jaar beschikbaar is, zorgt volgens Dickmann voor marktverstoring. „Er is onduidelijkheid voor klanten die nu een elektrische auto willen kopen.”

Eerder uitte de Rekenkamer kritiek al op de regeling. Zij vond de subsidie een dure manier om CO₂-uitstoot terug te dringen.