Recensie

Recensie Muziek

Palestijnse en Israëlische musici spelen spetterend

Vorig jaar vierde het West-Eastern Divan Orchestra zijn twintigste verjaardag met onder meer twee Beethoven-concerten in Berlijn en Buenos Aires. In dat gezelschap spelen musici uit Israël, de Palestijnse gebieden en Arabische buurlanden, waarmee dirigent Daniel Barenboim wil aantonen dat samenwerken tussen politieke vijanden mogelijk is.

Dat standpunt onderstreept het orkest met een spetterende liveopname van Beethovens Tripelconcert en de Zevende symfonie. Het Tripelconcert is het domein van een pianotrio. Zet er drie sterren neer, en het stuk wil nog weleens verzanden in virtuositeit. Maar in dit geval spreekt grote verbondenheid uit het spel van cellist Yo-Yo Ma, violist Anne-Sophie Mutter en pianist-dirigent Barenboim. In de Zevende symfonie benadrukken Barenboim en het orkest de elementen die Wagner ertoe bracht dit werk te betitelen als de apotheose van de dans. Het levert in velerlei opzichten een opwindende Beethoven op. Een feestje.