Radiozender 3FM stopt na 17 edities Serious Request met samenwerking Rode Kruis

Serious Request NPO 3FM zegt voor de jaarlijkse inzamelingsactie ook samen te willen werken met andere goede doelen. De zender heeft niet bekendgemaakt welke.
De dj s die in 2006 plaatsnamen in het Glazen Huis wachten de eindopbrengst af van Serious Request. In totaal heeft de editie in Utrecht 2.648.495 euro opgebracht. (Vlnr Gerard Ekdom, Sander Lantinga en Giel Beelen).
De dj s die in 2006 plaatsnamen in het Glazen Huis wachten de eindopbrengst af van Serious Request. In totaal heeft de editie in Utrecht 2.648.495 euro opgebracht. (Vlnr Gerard Ekdom, Sander Lantinga en Giel Beelen). Foto Cynthia Boll / ANP

Radiozender NPO 3FM stopt na zeventien edities van inzamelingsactie Serious Request met de samenwerking met het Rode Kruis. Dat heeft de noodhulporganisatie woensdag bekendgemaakt. 3FM-zendermanager Sharid Alles zegt tegen de NOS dat 3FM de vrijheid wil om ook met andere goede doelen samen te werken, maar licht niet toe welke. Deze winter zal nog een laatste editie met het Rode Kruis plaatsvinden.

Volgens Alles heeft NPO 3FM de behoefte om „verder te kijken dan een doel of thema dat gebonden is aan noodhulp”. De zendermanager spreekt van een „moeilijke beslissing”, omdat de samenwerking met het Rode Kruis altijd goed zou zijn verlopen. Het Rode Kruis dankt de radiozender voor de samenwerking en stelt dat Serious Request er onder meer voor heeft gezorgd dat ieder jaar rampen en crisissituaties op de kaart zijn gezet.

Tijdens de laatste editie van Serious Request in samenwerking met het Rode Kruis zal geld opgehaald worden voor slachtoffers van de coronapandemie. Het plan is dat de dj’s van Roermond naar Zwolle zullen wandelen en onderweg geld zullen ophalen. Het plan kan worden gewijzigd als er opnieuw maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden getroffen.

Lees ook: Popmuziek op tv gaat vooral over klassiekers

Glazen Huis

Sinds 2004 werkten 3FM en het Rode Kruis samen aan Serious Request. Tijdens de actie wordt in de dagen voor kerst geld opgehaald voor een specifieke ramp of thema. Jarenlang vond de actie plaats in het ‘Glazen Huis’, waarbij dj’s meerdere dagen werden opgesloten in een tijdelijke glazen studio op een publieke plek en verzoeknummers draaiden.

Jaarlijks worden met de actie miljoenen euro’s opgehaald, met het hoogtepunt in 2012 toen meer dan 12 miljoen euro werd ingezameld voor verschillende projecten om babysterfte tegen te staan. De afgelopen jaren nam dat bedrag flink af. Vorig jaar werd iets meer dan 1,4 miljoen euro opgehaald.

Nadat de opbrengst jaar op jaar steeds verder was teruggelopen, werd in 2018 besloten om de actie te veranderen naar ‘The Lifeline’, waarbij dj’s te voet door het land trekken.