Een paar badslippers kost 4 euro. En wie daar, geheel on trend witte sportsokken in wil dragen, koopt die er voor 1 euro bij. Verder beschikbaar: een T-shirt (4 euro) en sneakers (15 euro).
Zie hier de nieuwe kledinglijn van de Duitse supermarktketen Lidl. Alle kleding is uitgevoerd met Lidl-logo of in de clowneske kleurencombinatie van de discounter: rood, geel en blauw. De kleding – ‘Lidl-fanware’ genoemd – is de perfecte outfit voor festivals, volgens de Lidl-folder. Nu die er deze zomer niet zijn, luidt de marketingboodschap: bouw in deze outfit je eigen feestje. De lijn wordt in de gedrukte folder van het bedrijf aangeprezen, maar de reclame richt zich nadrukkelijk ook op jongeren. De campagne met ‘Tropische Sjon’ is behalve op Facebook en Instagram ook te zien op TikTok, onder de hashtag #foutfit.
Vorig jaar al verkocht Lidl sokken met het eigen logo. De populariteit daarvan gaf aanleiding voor de huidige collectie, laat een woordvoerder weten. De kleding is sinds 2 juli te koop en sommige filialen zijn volgens het bedrijf al door hun voorraad heen. Online is alles nog te krijgen.
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data59680045-38441b.jpg|https://images.nrc.nl/-V4WHQSzSN1EDaQQLjVh5qFPJSI=/1920x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data59680045-38441b.jpg|https://images.nrc.nl/XEFovZK41Z5CF7cKvjiByqHTIUs=/5760x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data59680045-38441b.jpg)
Lidl is niet de eerste goedkope keten die het eigen merk tot cult wist te verheffen. Zeeman en snackketen Febo scoorden ook al met een eigen kledinglijn (FE op de ene badslipper, BO op de andere).
Met een positieve blik is het een leuke trend: een middelvinger richting populaire merken die een zwarte hoodie voor honderden euro weten te verkopen als hun logo erop staat. Maar de vraag is op wie Lidl zich nu richt. Op Sjon en mensen die niet meer kunnen betalen dan Lidl of Zeeman, of juist op mensen met een groter budget die zich een logo zonder enige pretentie als luxekeuze kunnen veroorloven.