Consumentenbond eist schadevergoeding privacyschending Facebook

Schadevergoeding Na enkele uren hebben al ruim 50.000 mensen zich aangemeld voor een massaclaim van de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting tegen Facebook.
Directeur van Facebook Mark Zuckerberg tijdens een hoorzitting in de Verenigde Staten in oktober vorig jaar.
Directeur van Facebook Mark Zuckerberg tijdens een hoorzitting in de Verenigde Staten in oktober vorig jaar. Foto Erin Scott/Reuters

De Consumentenbond eist samen met de Data Privacy Stichting (DPS) een schadevergoeding voor Nederlandse gebruikers van Facebook vanwege het schenden van hun privacy. De organisaties hebben Facebook gedagvaard, meldt de Consumentenbond dinsdag. De organisaties vragen consumenten zich aan te sluiten bij de actie. Hoeveel compensatie zij eisen, is nog niet bekend.

Lees ook: Facebook: miljardenwinst ondanks schandalen

Halverwege dinsdagmiddag hadden al 51.000 consumenten zich aangemeld voor de actie, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond tegenover NRC. De snelheid waarmee de aanmeldingen binnenkomen verbaast Spierenburg. Bij een vorige massaclaim tegen Airbnb duurde het zes weken voordat de Consumentenbond 20.000 aanmeldingen had.

De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting verwijten Facebook privégegevens te hebben verzameld en verkocht. Hiermee maakte het bedrijf „miljardenwinsten” door de verkoop van advertenties. Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar zegt in een persbericht: „Facebook verzamelde op grote schaal gegevens van gebruikers die zij als privé mochten beschouwen. Zij wisten niet dat Facebook die informatie doorspeelde aan adverteerders en appmakers”. Volgens Molenaar was het privacybeleid „onvoldoende duidelijk, inconsistent en onnodig moeilijk”.

Daarnaast menen de organisaties dat Facebookgebruikers zijn misleid. „Het platform beloofde ten onrechte dat het gebruik altijd gratis zou zijn, terwijl gebruikers in feite ‘betaalden’ met hun gegevens.” Gebruikers zouden daarover „niet goed zijn geïnformeerd en hebben hiervoor geen toestemming gegeven”, aldus de Consumentenbond.

In een reactie stelt Facebook „zijn verplichtingen aan zijn gebruikers heel serieus” te nemen. „We hebben ons volop ingezet om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen van de AVG, waaronder het duidelijk maken van ons beleid en het eenvoudig terugvinden van onze privacy-instellingen.”

Seksuele geaardheid

Facebook verkoopt persoonsgegevens van gebruikers aan bedrijven waarmee gerichte advertenties kunnen worden geplaatst. Eerder constateerde de Nederlandse privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens dat Facebook gebruikers niet voldoende heeft geïnformeerd over het gebruik van hun persoonsgegevens voor advertenties. Ook verwerkte het platform informatie over de seksuele geaardheid van gebruikers voor advertenties zonder dat daar toestemming voor was gegeven. In de Verenigde Staten schikte Facebook vorig jaar met de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) voor een bedrag van vijf miljard dollar vanwege privacyschandalen.