Vervoerders beginnen procedure in Brussel vanwege monopolie voor NS

Concurrentie op het spoor

Vijf regionale vervoersbedrijven beginnen juridische procedures tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Inzet is het monopolie van NS op het belangrijkste deel van het Nederlandse spoornet, het hoofdrailnet.

De procedure begint deze maand bij de bestuursrechter. De vervoerders willen er daarna ook de Europese Commissie bij betrekken.

In juni besloot staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) om de exploitatie van het hoofdrailnet tot 2035 aan NS te gunnen. Commerciële vervoerders, waaronder Arriva (dochteronderneming van Deutsche Bahn) en het Franse concern Transdev (moederbedrijf van Connexxion), gaan die gunning aan NS aanvechten omdat zij de besluitvorming van de staatssecretaris onzorgvuldig, overhaast en in strijd met Europese regelgeving vinden.

Lees ook: Vervoerders zijn boos: ‘De oude arrogantie van NS is terug’

Volgens de vijf regionale vervoerders, verenigd in brancheorganisatie FMN, is verder uitstel van marktwerking op het spoor in strijd met Europese regelgeving. Het beleid van de Europese Unie is juist gericht op liberalisering van het spoor. Tot 2024 is onderhandse gunning aan staatsbedrijven echter nog toegestaan. Nederland loopt volgens de vervoerders achter in Europa met liberalisering van het spoor.

Arriva en Transdev pagina E3