Stop Hate for Profit

Heineken, TomTom boycotten Facebook

Heineken en TomTom sluiten zich aan bij de advertentieboycot tegen Facebook. Dat hebben de bedrijven laten weten aan de NOS. De bedrijven stoppen tijdelijk met wereldwijd adverteren op Facebook en dochterbedrijf Instagram, omdat ze vinden dat de platforms te weinig doen tegen desinformatie, racisme en haatzaaien.

De lijst van internationale bedrijven die de boycot steunen is de afgelopen dagen flink gegroeid. Meer dan vierhonderd bedrijven, waaronder Unilever, Ford, Volkswagen, Adidas, Microsoft, Lego en het farmaceutische bedrijf Pfizer stoppen deze maand met adverteren op Facebook. Een aantal bedrijven, waaronder Coca-Cola, pauzeert hun advertentiecampagnes op alle sociale media.

De organisatie achter de boycot, Stop Hate for Profit, heeft de afgelopen dagen zijn actie uitgebreid naar niet-Amerikaans bedrijven. Vooral Europese bedrijven zijn benaderd door de organisatie met de vraag om in de maand juli niet te adverteren op Facebook. Het sociale-mediabedrijf organiseerde de afgelopen dagen verschillende voorlichtingsbijeenkomsten met grote merken. Ook de Nederlandse belangenorganisatie Bond van Adverteerders (BvA) gaat in gesprek met het bedrijf.

Daarnaast heeft Facebook woensdag honderden accounts verwijderd die deel uitmaakten van de extreemrechtse Boogaloo-beweging. De aanhangers willen een burgeroorlog ontketenen in de VS en zijn in verband gebracht met verschillende gewelddadige incidenten.