Interview

Festivaldirecteur Maarten Mostert: ‘Eindelijk iets wat wél doorgaat’

Coronaweekboek cultuur De Cello Biënnale in oktober gaat toch door. Maarten Mostert is blij. Zijn nachtmerriescenario? „Een nieuwe lockdown in de herfst.”

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

‘De Cello Biënnale gaat door. Na de laatste versoepeling is ons besluit definitief. Er mogen 230 toehoorders in de grote zaal van het Muziekgebouw. Normaal komen er 30.000 bezoekers, nu 8.000 – in de hoop dat alles uitverkoopt. Ik ben optimistisch, maar we bieden wel iets anders dan normaal. De Cello Biënnale is beroemd om de goede sfeer. Moeten we bezoekers dit jaar dan na afloop van concerten in ganzenpas de kou in jagen? Misschien bouwen we een open tent op het terras, zoiets.

„Aan de line-up zal het niet liggen en de musici staan te popelen: eindelijk weer iets wat wél doorgaat. Ze komen ook allemaal – op drie na. Van twee uit Amerika weten we het nog niet en één celliste durfde de reis met haar éénjarige baby niet aan. Maar dat is klein bier. We zijn gezegend ten opzichte van pop- en jazzorganisatoren. Daar komen artiesten alleen als er een hele tournee aan vastzit, bij ons komen ze meestal voor ons.

Zalen én bezoekers hebben nu nog een vol trimester oefentijd

„Wat wél een aderlating is, is dat er minder internationale studenten zullen zijn. Solisten nemen doorgaans hun hele conservatoriumklas mee. Met reden, want wat je hier hoort, daarop kun je jaren teren. Maar dit jaar geven conservatoria geen reisbeurzen: veel budget gaat op aan coronamaatregelen als ventilatie, grotere podia, extra schoonmaak.

„Wij moeten strenger zijn in de kaarten die we uitgeven; geen gratis kaartjes voor de paar studenten die er misschien wel zijn en ook geen passe-partouts. Reden: elke bezoeker moet per concert geregistreerd staan en soms zijn er concerten tegelijkertijd in het BIMhuis en de grote zaal van het Muziekgebouw. We zijn veel tijd kwijt met regelgeving. Hoeveel musici mogen backstage? En als een heel orkest daar niet past, waar kleden die musici zich dan om?

„Dat er nu overal al concerten zijn voor meer dan honderd mensen, is een opsteker. Zalen én bezoekers hebben nu nog een vol trimester oefentijd. Zoals laatst iemand zei: het kan alleen nog slechter of beter worden. Nachtmerriescenario? Een nieuwe lockdown in de herfst. Dan hebben we twee keer een festival voor niks georganiseerd. Maar als het allemaal nog verder wordt versoepeld: des te beter. Nu eerst de zomer. En daarna gaat op 27 augustus onze kaartverkoop van start.”

Anne van Veen

Anne van Veen (1983)

Schrijver en actrice uit Utrecht.

Robbert Roos

Robbert Roos (1964)

Directeur van Kunsthal Kade in Amersfoort

Jorg Grimm

Jorg Grimm (1976)

Galeriehouder in Amsterdam en New York.

Dave von Raven

Dave von Raven (1981)

Muzikant, zanger van The Kik, uit Ooltgensplaat.

Alida Dors

Alida Dors (1977)

Artistiek directeur van Theater Rotterdam.

Jeroen Bartelse

Jeroen Bartelse (1968)

Directeur van TivoliVredenburg in Utrecht.

Marc Mulders

Marc Mulders (1958)

Beeldend kunstenaar uit Brabant.

Cees Debets

Cees Debets (1959)

Directeur Theater van Het Nationale Theater in Den Haag.

Nanouk Leoplod

Nanouk Leopold (1968)

Filmmaker uit Rotterdam.

Maarten Mostert

Maarten Mostert (1956)

Artistiek directeur Cello Biënnale Amsterdam.