‘Boeing informeerde luchtvaartautoriteit niet over aanpassingen 737 MAX’

Vliegtuigrampen Bij de presentatie van de 737 MAX aan de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, gaf Boeing niet genoeg informatie over cruciale aanpassingen die tot twee crashes leidden.
Boeing is begonnen met testvluchten met de verbeterde 737 MAX.
Boeing is begonnen met testvluchten met de verbeterde 737 MAX. Foto Stephen Brashear/AFP

Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA niet op de hoogte gesteld van wijzigingen die de vliegtuigbouwer had doorgevoerd in het controlesysteem van de 737 MAX. Deze update leidde tot de crash van twee vliegtuigen in 2018 en 2019, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen. Dat melden persbureaus AP en Reuters woensdag op basis van een onderzoeksrapport dat zij in handen hebben.

Na de aanpassing in de 737 MAX in 2016 van het zogeheten MCAS-systeem had Boeing de luchtvaartautoriteit niet geïnformeerd. Hierin was een update doorgevoerd die er uiteindelijk voor zorgde dat de vliegtuigen met de neus omlaag werden gedrukt, wat tot de crashes leidde. Volgens het onderzoeksrapport van het Amerikaanse ministerie van Transport had de autoriteit daardoor een „onvolledig begrip van de reikwijdte en de mogelijke veiligheidsrisico’s” van de aanpassing.

Boeing is net begonnen testvluchten uit te voeren met de verbeterde 737 MAX, waarmee aangetoond moet worden dat de softwarefout is opgelost.

Economische gevolgen

De eerste 737 MAX-crash was in Indonesië in maart 2018. Na onderzoek van de FAA plande Boeing een aanpassing in de MCAS-software. Deze werd door de FAA goedgekeurd en zou in april 2019 worden doorgevoerd. In maart stortte echter al een volgende 737 MAX neer, in Ethiopië. Sinds maart 2019 staan alle 737 MAX-vliegtuigen wereldwijd aan de grond.

De problemen met de 737 MAX kostten het luchtvaarbedrijf al miljarden dollars. Daarnaast ging een geplande overname van het Braziliaanse Embraer niet door en moest het bedrijf in april 10 procent van de werknemers ontslaan door de economische gevolgen van de coronacrisis.