Planbureaus: spitsheffing nodig als ‘prijsprikkel’ tegen files

Mobiliteit

Nederland moet gaan werken met een spitsheffing als ‘prijsprikkel’ om files tegen te gaan. Een algemene kilometerheffing zou duurder zijn en „grotere nadelen hebben voor de arbeidsmarkt”. Dat concluderen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een dinsdag verschenen onderzoek over mobiliteitsbeleid in Nederland.

De spitsheffing zorgt ervoor dat reiskosten toenemen, wat belemmerend kan werken voor de arbeidsmarkt. Dit effect zou echter veel sterker zijn wanneer een algemene kilometerheffing wordt opgetuigd. Bovendien zou die laatste optie niet het gewenste effect hebben.

Het CPB en het PBL schrijven verder dat de drukte in het openbaar vervoer tijdens de spits verminderd kan worden door de ov-studentenkaart aan te passen. Studenten zijn namelijk verantwoordelijk voor een vijfde van alle gemaakte kilometers in het openbaar vervoer. De onderzoekers stellen onder meer voor om studenten in spitsuren niet 100 maar 50 procent korting te geven.

Het CPB en het PBL adviseren ook om ervoor te zorgen dat wegen in steden efficiënter worden gebruikt om zo de „stedelijke beschikbaarheid” te verbeteren. Dit zou onder meer kunnen door meer fietspaden aan te leggen. Ook stellen de onderzoekers voor om een fietshelm te verplichten voor kinderen tot 12 jaar en mensen op een elektrische fiets. Dat zou jaarlijks 7 procent van alle verkeersdoden schelen. (NRC)