Een BMW voor twee- tot zesjarigen

Ontmanteld Wat openbaart zich als je een bekend product demonteert? Deze maand een skelter voor peuters van BERG.

Foto Peter Lipton

Het ontwerpproces voor een skelter verschilt niet echt van dat voor een auto, zegt Henk van den Berg (50). Hij knutselde op zijn vijftiende zijn eerste skelter in elkaar, nu leidt hij BERG, de grootste fabrikant van skelters ter wereld, met een jaaromzet van 35 miljoen.

Net als bij auto’s begint het met het formuleren van doelgroep en budget. Een aantrekkelijk, makkelijk trappend en licht karretje voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar, dat waren de eisen die na ruim twee jaar ontwikkelen zouden leiden tot de Reppy BMW (235 euro), een skelter die lijkt op een echte BMW. Met instemming uiteraard van de autofabrikant, met wie BERG een licentieovereenkomst afsloot.

Het dertien werknemers tellende ontwerpteam in Ede maakte samen met de ingenieurs van BERG in China de eerste prototypen. Die werden bij een kinderdagverblijf neergezet; de peuters waren de testrijders.

Van den Berg noemt zo’n ontmoeting met de doelgroep een „consolidatiemoment”. „Klopt ons concept? De reacties van de kinderen helpen ons.” Dat de peuters op de speelplaats vochten om het ene testwagentje met ‘soundbox’ in het stuur, leidde ertoe dat iedere Reppy-rijder nu kan claxoneren en wegrijden met het geluid van piepende banden.

De Reppy BMW wordt in China gemaakt. Net als autofabrikanten heeft BERG octrooien, patenten en modelbescherming aangevraagd. Onder meer voor de compacte wijze waarop de skelter als halffabrikaat vanuit China naar meer dan 65 landen wordt verscheept. De klant moet de mini-auto zelf afmonteren; de wielen en het voor- en achterframe plaatsen, dat kan binnen een kwartier, belooft Van den Berg.