2.300 banen op de tocht bij NS, top levert deel salaris en bonus in

Spoor NS verwacht dat de reizigersaantallen pas na 2024 weer op hetzelfde niveau als in 2019 zullen zijn.
Een trein van NS op Utrecht Centraal.
Een trein van NS op Utrecht Centraal. Foto Olivier Middendorp

NS verwacht dat tot 2025 ongeveer 2.300 banen zullen verdwijnen. Dat heeft het spoorwegbedrijf maandag bekendgemaakt. Ook leveren de leden van de raad van bestuur en de raad van commissarissen tot eind 2021 10 procent van hun salaris in. In 2020 en 2021 worden bovendien de variabele bonussen geschrapt voor het ‘hoger management’. De veranderingen zijn een direct gevolg van de coronacrisis.

Eind mei maakte NS al bekend te verwachten 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen door de coronacrisis. Het aantal reizigers is flink afgenomen vanwege de uitbraak van het coronavirus en de economische krimp die daarmee gepaard gaat. De aangekondigde veranderingen moeten NS helpen 1,4 miljard euro te besparen. Naar verwachting zullen de reizigersaantallen pas na 2024 weer op hetzelfde niveau als in 2019 zijn.

In de periode dat de 2.300 banen zullen verdwijnen, zullen ook 2.500 medewerkers van NS met pensioen gaan. Dat is nog niet genoeg om de gehele reorganisatie te voltooien, omdat niet iedere toekomstige gepensioneerde werkt in een functie die gaat verdwijnen. Een woordvoerder van NS kan niet toelichten hoeveel mensen noodgedwongen hun baan zullen verliezen. Wel stelt zij dat een deel van de medewerkers mogelijk omgeschoold kan worden. Het spoorwegbedrijf zegt verder te hopen dat alle NS’ers die een vast contract hebben, in dienst blijven.

De ondernemingsraad en de vakbonden gaan de komende weken in gesprek met hun achterban over de aangekondigde plannen. Later zullen meer details bekend worden over de manier waarop de veranderingen worden doorgevoerd.

Lees ook deze longread over de Nederlandse corona-aanpak: Hoe Nederland de controle verloor