Op avontuur door een omgebouwd Theater Rotterdam

Nieuw programma In het nieuwe seizoen presenteert Theater Rotterdam een aangepast programma. Elke week neemt een ander gezelschap het publiek op sleeptouw.

Alida Dors, artistiek leider van Theater Rotterdam.
Alida Dors, artistiek leider van Theater Rotterdam. Foto Andreas Terlaak

In het nieuwe seizoen zal de binnenruimte van de TR Schouwburg onherkenbaar zijn. Er komen houten wanden, hokken en tunnels om het publiek door het gebouw te leiden. Coronaproof theater maken vraagt om een creatieve aanpak en Theater Rotterdam (TR) kiest er in het nieuwe seizoen voor routes door het gebouw aan te leggen, die leiden langs en naar performances, dans en theater.

In de eerste week van september gaat het nu gesloten theater weer open. Alida Dors, de nieuwe artistiek leider, regisseert de eerste grote route, met werk van Urland en Boogaerdt & Vanderschoot, twee van de gezelschappen die behoren tot het los- vaste conglomeraat van makers die samen Theater Rotterdam vormen. Tot eind dit jaar zal steeds een andere maker voor een week de regie nemen. Van de kern van Theater Rotterdam ook nog Davy Pieters, Wunderbaum en Erik Whien en als gasten onder meer NNT en Club Guy & Roni, Scapino Ballet, Conny Janssen Danst, Ann Van den Broek, Operadagen Rotterdam, Artemis, Toneelmakerij en Hooman Sharifi.

„Dit alternatieve plan is ingegeven door corona”, zegt Dors. „Het worden routes vol verrassingen en avontuur, die om een onderzoekende houding van het publiek vragen. Je loopt niet meteen zoals gebruikelijk naar de grote zaal om te gaan zitten, maar je wordt uitgedaagd. We willen ons op een andere manier verhouden tot de ruimte en op een andere manier samenkomen met het publiek. Er komt een uitgebreid context-programma, voor reflectie en dialoog, met als vraag wat ons mens maakt.”

Performances

Davy Pieters creëert een parcours buiten de schouwburg, langs en in huizen van Rotterdammers. Dors: „In de woningen zijn performances die je kan bekijken van buiten. En als je wilt, kun je daarna naar binnen voor een vervolg.” Urland maakt een parcours over de dood. Dors: „Dat wordt een voorstelling over sterven vroeger en nu. Urland gaat de schouwburg ombouwen tot een ruimte voor gebed en spiritualiteit.”

Er zijn ook twee reguliere premières van groepen die onder de paraplu van Theater Rotterdam vallen. Collectief Wunderbaum speelt Work harder, een voorstelling over de effecten van de prestatiemaatschappij. En Boogaerdt & Vanderschoot speelt Antibodies.

De kritiek op Theater Rotterdam de afgelopen jaren was dat het door de keuze om onderling zeer uiteenlopende makers aan zich te binden geen eigen gezicht had. Dors: „Ik wil die meerstemmigheid juist nog meer omarmen en aanscherpen. Een eigen gezicht hoeft niet te betekenen dat er een eenstemmige artistieke visie is met een leider die alles bepaalt en het gezelschap een signatuur oplegt. Ik zie Theater Rotterdam als een merk, waar verschillende vragen en onderwerpen elkaar aanvullen en tegenspreken.”

Dat zijn onderwerpen „die leven in de samenleving”. Dors: „We vragen mensen die bij ons op bezoek komen, of juist nog niet op bezoek komen, welke vragen zij belangrijk vinden om te bespreken. De onderwerpen moeten we bij hen ophalen. Het moet belangrijk worden wat de mensen ervan vinden.”