Opmaken op anderhalve meter – dat is nog best een gedoe

Make-up testen Kon je tot in maart nog even een parfumerie binnenwippen voor een snelle ‘touch-up’ met een lipstick, sinds Covid-19 gelden nieuwe regels voor het testen van beautyproducten.

Illustratie Claudia van Rouendal

Afgekloven lipsticks, bepotelde potjes crème, gebruikte kwastjes en platgeknepen tubes. Onhygiënisch was dat gratis gesmeer en gepoeder natuurlijk altijd al, maar op 25 maart maakte het RIVM in het protocol ‘verantwoord winkelen’ een einde aan het zelf testen van make-up in winkels. „Het protocol schrijft voor om samples, proeverijen, monsters en probeerartikelen uit de winkel te halen. We kunnen dus niet meer inzetten op beleving”, zegt Philip Hillege, medeoprichter van Skins, dat in Nederland dertien winkels voor huidverzorging, parfums en beauty heeft. „Het betekent bijvoorbeeld dat klanten parfums niet meer zelf mogen proberen, maar op verzoek krijgen aangereikt door onze medewerkers, die elk product na gebruik desinfecteren.”

Parfumerieketen Douglas heropende haar 111 winkels pas toen zeker was dat alle RIVM-richtlijnen nageleefd konden worden, al was het testen en bijwerken van make-up en fysiek contact met klanten aanvankelijk verboden. „Toen mensen met contactberoepen weer aan de slag mochten is het gebruik van testers met assistentie van beautyadvisors hervat , waar mogelijk uiteraard”, zegt woordvoerder Minouche Groen van Douglas.

Het spontaan testen van cosmetica door klanten behoort tot het verleden. Dat door de RIVM-regel maximaal één klant per tien vierkante meter mag winkelen, noemt Philip Hillege een voordeel. „Daardoor is er overzicht en kunnen we voorkomen dat mensen de producten aanraken. Want dat is helaas nodig. We hebben mensen er herhaaldelijk aan moeten herinneren om in deze tijd hun gedrag aan te passen.”

Zintuiglijke ervaring

Echt gek is dat gedrag niet. Immers, het rondstruinen in een parfumerie met het doel iets te kopen, is bovenal een zintuiglijke ervaring. Dat geldt zeker voor parfums of foundations, die je nooit zonder testen moet aanschaffen. Want voelt de foundation niet te vet, te dik, dekt de tint, sluit de kleur aan bij de natuurlijke kleur van je huid?

Hoewel het op een doordeweekse dag bij Douglas aardig druk is, staan de uitnodigende displays met testers er nutteloos bij. Bijna allemaal zijn ze voorzien van de boodschap dat wie iets wil proberen de testers eerst moet laten ontsmetten door een beautyadvisor. Zelf wat parfum spuiten op teststrookjes is in principe mogelijk. Na gebruik moet de klant de flacon terugzetten in een bak. „Na een schoonmaakbeurt zetten wij ze weer terug”, zegt Minouche Groen.

Bij Skins, waar de helft van het winkelaanbod bestaat uit parfums, is zelf uitproberen voorlopig onmogelijk. Testers staan niet voor het grijpen, maar achter in de schappen. Wie iets wil proberen, vraagt om hulp. „Als een klant nieuwsgierig is naar een parfum sprayt een medewerker vanaf 1,5 meter met plastic handschoenen het parfum op een teststrookje en legt die klaar voor de klant, vertelt Philip Hillege. „Na iedere klant worden de handschoenen weggegooid en de handen gedesinfecteerd.”

2,7 miljard

In 2019 bedroegen de cosmeticabestedingen per hoofd van de bevolking 161 euro, volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). In totaal gaven consumenten ongeveer 2,7 miljard euro uit aan beauty, ongeveer 1 procent meer dan in 2018. Een impactanalyse eind mei onder NCV-leden gaf aan dat een op de drie dit jaar een forse omzetdaling verwacht. Maar toch ziet 80 procent kansen.

Het merendeel van de cosmeticaverkopen gebeurt nog steeds via de traditionele kanalen, zoals drogisterijen en parfumerieën. De online-omzet stijgt en was 21,8 procent in 2019.

Gasten én personeel hebben moeite met de coronamaatregelen. Lees ook: ‘Ik wil mijn oude café terug’

Waarschijnlijk stijgt dit cijfer in 2020 verder. Ook door stimulerende initiatieven. Douglas ontwikkelde voor thuiswinkelaars een app met digitale ‘beauty mirror’ waarmee klanten producten kunnen ‘testen’ en aanschaffen als ze bevallen. ICI Paris XL heeft de service ‘Go Instore’ geïntroduceerd, voor wie nog niet naar een fysieke winkel wil of kan. Tijdens het shoppen op de website kan de klant vragen stellen aan een beautyexpert die uitgerust met een selfiestick live vanuit de winkel advies geeft.

Bij Skins groeide sinds het begin van de coronacrisis de populariteit van de online sampleservice, een tool waarmee parfumsamples kunnen worden besteld. Al langer kunnen klanten bij Skins terecht voor een gratis chatadvies. Nieuw is het videoadvies met een medewerker die in de winkel staat en een op een producten toont en bespreekt. „Alsof je gewoon in de winkel bent”, zegt medeoprichter Philip Hillege. Hoewel de eerste resultaten positief zijn, is de ‘gewone’ chat vooralsnog populairder. Al vermoedt Hillege dat videoadvies zeker zal blijven. „Covid-19 heeft veel van hoe we werken, winkelen en ons gedragen permanent veranderd.”