Reportage

Eigengereide Schotse brouwer opent bar in Rotterdam

Horeca Wereldwijd zijn er al meer dan 100 bars geopend van het jonge, eigengereide Schotse biermerk. Nederland had er nog geen, tot nu toe dan.

In de Rotterdamse Brewdog is de bar opgetrokken uit containers
In de Rotterdamse Brewdog is de bar opgetrokken uit containers Foto BrewDog

Eerder deze maand opende de eerste Brewdog Bar in Nederland, nummer 103 wereldwijdrecht. Deze nieuwe ‘outpost’ zit achter het Stadhuis aan het Raamplein in het pand waar daarvoor Stadsbrouwerij Thoms zat. Het Schotse speciaalbiermerk is afgelopen decennium ieder jaar steeds populairder geworden. De Punk IPA en andere biertjes zijn te vinden in de meeste cafés en supermarkten en inmiddels zijn op vijf continenten Brewdog Bars geopend.

Die populariteit is vrijdagmiddag in de bar te merken. Bezoeker Jorn Douwstra (35), die een Future Proof West Coast IPA inschenkt, bezocht tijdens zijn reizen al tien andere Brewdog Bars in het buitenland. Wat maakt het de moeite waard? „De ongedwongen sfeer, de lekkere hapjes en het geweldige bier natuurlijk”, antwoordt Douwstra. Hij stak zijn tafelgenoot Bart Smorenburg (32) aan met zijn voorliefde voor speciaal bier en ook laatstgenoemde is inmiddels Brewdog-fanaat. „Ik woonde een tijdje in Aberdeen, waar de eerste Brewdog Bar gevestigd is”, vertelt hij bij een pint Punk IPA. „Ik dronk mijn eerste IPA daar, het was in die tijd echt onze huiskamer na werktijd.” De bar en het merk hebben daardoor sentimentele waarde voor hem.

Het zijn niet de eerste Brewdog-fanaten die managers Sam Krebbers (31) en Thom van Zanten (27) treffen sinds de opening een week eerder. „De eerste avond kwamen er mensen in Brewdog-outfits de bar binnen, voor velen was het niet de eerste Brewdog Bar die ze bezochten”, vertelt Krebbers. „Je merkt echt dat mensen voor het bier komen, niet om gewoon wat te eten of drinken”.

Van Zanten zegt blij te zijn met deze „diehard fans”, omdat ze vaak willen meedenken over hoe de kroeg het beste ingericht kan worden. „Eerlijk gezegd verbaast het me dat we nu pas een Brewdog Bar in Nederland hebben”, aldus Van Zanten. De bar heeft veel donkere kleuren die het de air van een bruine kroeg geven, maar metershoge ramen die voor veel natuurlijk licht zorgen. Naast tafels zijn er booths waar je in kunt zitten – zij het dat er nu maar maximaal dertig mensen in de bar mogen. „Maar zelfs daarmee kan je de sfeer creëren van een Brewdog Bar”.

Aandeelhouder

Het bedrijf kent een systeem waarbij liefhebbers aandeelhouder worden en in ruil hiervoor korting in bars en de webwinkel krijgen en toegang tot een jaarlijks festival. Deze 120.000 zogeheten ‘Equity Punks’ hebben gezamenlijk een belang van 25 procent in de onderneming. Aan het Raamplein zijn zeker twee aandeelhouders aanwezig. „Ik vind het geweldig bier en ben ook bij de bar in Londen geweest”, zegt Rob (53, liever geen achternaam). „Doordat je aandeelhouder bent, ga je het bier ook promoten bij vrienden”. Ook Smorenburg is zo verzot op Brewdog dat hij Equity Punk werd.

Op de vraag hoe het komt dat het merk zo populair is, klinken deze middag verschillende antwoorden. „Het is natuurlijk gewoon heel goed bier”, kopt Van Zanten in. De brouwerij kent een aantal vaste klassiekers, die in menig speciaalbiercafé getapt worden, en komt daarnaast maandelijks met nieuwe bieren op de markt. Zo blijft er steeds wat nieuws te proberen.

Dat de speciaalbieren zo gretig aftrek vinden, heeft ook te maken met de promotiestunts van het merk. Krebbers somt er een aantal op. Tijdens de corona-uitbraak kwam de brouwer met een eigen merk handgel in de stijl van hun bekendste bier, dat gratis werd weggegeven. Bij de verkiezingen van 2019 had iedereen die in Edinburgh zijn stem uitbracht recht op een gratis pintje in de lokale Brewdog Bar. Brewdog is al enige jaren in een wedstrijd verwikkeld om het sterkste bier ter wereld, een titel die twee keer gewonnen en weer ontnomen werd. De brouwerij organiseerde ook een paar vluchten met een eigen vliegtuig, waardoor ze zich nu kunnen beroepen op ‘hoogste bierproeverij aller tijden’. De twee hoofdeigenaren hebben ook een eigen vlog op YouTube.

Vrijgevochten

Van Zanten denkt dat de sfeer van een typische Brewdog Bar goed aansluit bij Rotterdam. „Brewdog laat zich nergens door leiden maar doet gewoon zijn eigen ding, maar dit leidt toch tot een merk waar veel mensen zich in kunnen vinden”, aldus de manager. „Het heeft dat eigenzinnige en rauwe dat goed bij de stad past. De sfeer die we hier zoeken is echt Rotterdams”.

Daar is Rob het mee eens. Hij drinkt met zijn collega’s een bijzonder Belgisch kruidig en bitter winterbier. „Brewdog heeft die rauwe en vrijgevochten sfeer die goed past hier”, zegt de in een Hard Rock Café-shirt geklede, goedlachse Rotterdammer. „Je hebt hier ook dat industriële, kijk maar naar de bar: die is van containeronderdelen gemaakt met steen bovenop, dat was eerst hout”. De groep zit recht onder de brouwketels die boven de bar hangen.

Van Zanten en Krebbers zijn trots om de eerste Brewdog Bar te mogen runnen, al was het wel apart om in deze tijd de deuren te openen. „Maar we zijn allang blij dat we aan de slag kunnen en we gaan hier laten zien wat we kunnen, maar als het goed gaat willen we graag meer bars in Nederland openen”, glundert Van Zanten. „We zijn jong, ambitieus en the sky is the limit”.