Hilversumse media vragen kabinet extra steun om corona

Mediasector Omroepen, zenders en producenten willen extra geld om de schade door de coronacrisis op te vangen. Plus een garantiefonds en tests voor tv-makers.

Minister Slob, tweede van links, met onder andere NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman (rechts naast Slob) op bezoek bij de NPO.
Minister Slob, tweede van links, met onder andere NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman (rechts naast Slob) op bezoek bij de NPO. Foto ANP/Robin van Lonkhuijsen

In een brandbrief vragen omroepen en andere mediabedrijven van Hilversum extra geld van minister Arie Slob (Media, CU) om de opnames van tv-programma’s versneld weer op te starten, nu de coronamaatregelen worden versoepeld. Ze vragen hem om 90 miljoen euro overbruggingskrediet, een garantiefonds voor onverzekerbare producties, en coronatests voor iedereen die weer aan het werk gaat. De steun die ze krijgen is onvoldoende, stellen ze, zeker voor de 40.000 freelancers in de sector – 40 procent van het totaal aantal werknemers.

De brief is opgesteld door de Hilversumse wethouder Gerard Kuipers (Economie en Media, D66) en mede ondertekend door veertien vertegenwoordigers van de mediasector, zoals RTL, de publieke omroepen en producent Endemol Shine. Twee grote spelers hebben niet getekend: Talpa TV en de NPO, het centraal gezag van de publieke omroep.

Volgens de brief is de audiovisuele markt door de coronacrisis gehalveerd. Zij noemen als oorzaak het wegvallen van reclame-inkomsten en het stilvallen van vele tv-producties. De brief zegt dat Slob de zzp’ers naast een corona-uitkering beter perspectief op werk kan bieden.

Verzekering tegen pandemie

De sector wil zo snel mogelijk „preventieve diagnostische tests” hebben, zodat presentatoren, acteurs en deelnemers tijdens opnames ongedwongen kunnen bewegen. Het gevraagde garantiefonds is bedoeld om de producties te verzekeren voor gevolgen van pandemieën – iets wat verzekeraars volgens de ondertekenaars inde meeste gevallen niet dekken. Onverzekerd zijn is een belemmering voor veel producties om weer te beginnen.

Volgens de sector is financieel ingrijpen noodzakelijk, niet alleen om werknemers en ondernemers te ondersteunen, maar ook wegens de grote maatschappelijk functie van televisie en radio.

In een reactie zegt minister Slob tegen NRC: „Ik realiseer me dat het coronavirus een zware wissel trekt op heel veel sectoren, waaronder op de AV- en mediasector. Ik kijk steeds wat verder nodig en mogelijk is en kom op een later moment met een reactie op de Hilversumse brief.” Slob wijst op eerdere steunmaatregelen, zoals de extra 300 miljoen euro voor de culturele sector.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) produceert de audiovisuele sector jaarlijks voor 14,2 miljard euro. De waarde van de hiermee verbonden reclame-industrie is 17,4 miljard euro.

Update 18 juni: Reactie van minister Slob toegevoegd.