Britse mededingingsautoriteit

Nu ook Brits onderzoek naar overname van Giphy door Facebook

Gifjesplatform Giphy, waarop Facebook het overnamebod aankondigde.
Gifjesplatform Giphy, waarop Facebook het overnamebod aankondigde. Foto Giphy

De Britse mededingingsautoriteit is een onderzoek begonnen naar de overname van gifjesplatform Giphy door Facebook. De toezichthouder, de Competition and Markets Authority, onderzoekt in hoeverre de overname de concurrentieverhoudingen op de Britse markt schaadt.

Met de overname, die vorige maand werd aangekondigd, zou zo’n 400 miljoen dollar (370 miljoen euro) zijn gemoeid. Naar aanleiding van het onderzoek zou Facebook de integratie van het platform met Facebook tijdelijk hebben stilgelegd, zeggen bronnen tegen het Amerikaanse mediabedrijf CNN.

Ook in Australië loopt een soortgelijk onderzoek naar de aankoop van de Amerikaanse zoekmachine voor gif-bestanden.

De hoogste baas van de Australische mededingingsautoriteit zei tegenover CNN „verbaasd te zijn” dat Facebook de overname vooraf niet had gemeld.

Opstelling VS nog onduidelijk

Het is onduidelijk of de Amerikaanse waakhond FTC ook nog naar de deal gaat kijken. Bij de markttoezichthouder loopt wel al een breder onderzoek naar overnames die grote techbedrijven in de afgelopen tien jaar hebben gedaan.

Giphy werd in 2013 opgericht in New York. Het platform is inmiddels gelinkt aan alle grote sociale media zoals Facebook, Twitter, SnapChat en TikTok en de Giphy-website heeft dagelijks meer dan 700 miljoen bezoekers. Na de aankondiging maakte Facebook bekend dat ook andere platforms toegang houden tot de database met bewegende plaatjes.

De koop van Giphy was volgens Facebook vorige maand een logische stap omdat de helft van de bezoekersstroom van de website er via Facebook, WhatsApp of Instagram terechtkomt.

Door Giphy en Instagram samen te voegen, hoopt Facebook het voor gebruikers makkelijker te maken GIF-bestanden en zogenoemde stickers te vinden en gebruiken. (NRC)