Opinie

Inbox van de redactie

Wat schreven de lezers deze week aan de redactie Opinie? Een indruk.

Na 17 miljoen bondscoaches en evenzoveel virologen dienen zich nu 17 miljoen luchtvaartspecialisten aan met advies over de anderhalvemeterregel in vliegtuigen. Dat was terug te zien in onze inbox. Veel lezers schreven misnoegd over de haast waarmee onder andere KLM terug wil naar het oude normaal.

Evelien Hoogendoorn is „verbijsterd” dat ze „via de belasting” nu meebetaalt aan een sector die niet alleen slecht is voor het milieu, maar ook nog niet eens de eigen broek op kan houden. „Als halflege vluchten niet rendabel zijn, dan moeten de vliegmaatschappijen hun ticketprijzen maar verhogen of minder vaak gaan vliegen.”

Vliegen moet duurder, vinden meer lezers. Ook bij een ‘bezettingsgraad’ van 60 procent, noodzakelijk voor voldoende afstand, zouden maatschappijen winst moeten kunnen maken, meent B.J.W.M. Driessen. Concreet oppert Eveline Blitz dat de prijzen, onder andere via btw of CO2-heffing, best met 50 procent omhoog kunnen – „niet alleen uit rechtvaardigheid tegenover andere economische activiteiten, maar vooral voor de broodnodig milieu- en klimaatmaatregelen”.

Volgens de bedrijven zelf is vliegen door speciale luchtfilters veilig. Dat kan zijn, schrijft Michiel Laoût, maar dat systeem staat tijdens het boarden „en het bijbehorende gehannes met al die rolkoffertjes” nog niet aan. We moeten niet vergeten, schrijft Arie Kempkes, dat Covid-19 zich door de luchtvaart zo snel kon verspreiden: „Bescherm ons land nu tegen corona én tegen de luchtvaart.”

En waarom mag KLM wel wat de cultuur niet mag? Sommige lezers omarmen het idee van Youp van ’t Hek om zijn voorstelling dan maar in een vliegtuig te houden. Hubert von Heijden zit in de ‘eventbranche’, schrijft hij en is bereid mee te helpen. „Uiteraard geef ik andere cabaretiers daarna ook de gelegenheid om een rondje te confereren.”

chef Opinie