Compensatie

Klanten van KLM en Transavia krijgen toch geld terug voor uitgevallen vluchten

Alle klanten van KLM en Transavia die vanwege het uitvallen van een vlucht door de coronacrisis een voucher kregen, kunnen die omruilen voor contant geld. Ook klanten die voor 15 mei een ticket hadden geboekt, kunnen de ontvangen tegoedbon inwisselen voor cash. Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor tickets met een datum na die tijd.

De luchtvaartmaatschappijen benadrukken dat het, gezien de omvang van de crisis en het aantal annuleringen, langer duurt om de transacties te verwerken. Ook bij zusterbedrijf Air France wordt de ruimhartige regeling van kracht.

In het geval van annuleringen van vluchten door Transavia, Air France of KLM kunnen klanten nu kiezen tussen een nieuwe vlucht boeken, een voucher of een contante terugbetaling, ongeacht de annuleringsdatum van hun vlucht. Voor mensen die kiezen voor een voucher, betekent dit dat de waarde daarvan met maximaal 15 procent wordt opgewaardeerd. Die regeling blijft bestaan.

Alle vouchers zijn geldig tot eind 2021. De extra waarde kan worden toegepast als de nieuwe tickets worden geboekt en uitgegeven tot 31 oktober dit jaar voor vluchten die vertrekken tot 15 juni volgend jaar.

Eind mei kondigde claimorganisatie Aviclaim een rechtszaak aan tegen KLM en andere luchtvaartmaatschappijen die klanten niet de ticketprijs wilden terugstorten. Die rechtszaak lijkt overbodig te worden als KLM daadwerkelijk gaat terugbetalen.

De Consumentenbond kreeg veel meldingen over annuleringen van vliegreizen bij Transavia, die zeer kort volgden op boekingen door klanten. Volgens de belangenvereniging zou de budgetmaatschappij daarmee in strijd met Europese regels hebben gehandeld, ook omdat de mogelijkheid van geldteruggarantie niet kenbaar werd gemaakt.

Transavia belooft snel tekst en uitleg te zullen geven. Met de ruimhartige voucherregeling zijn volgens een woordvoerster van Transavia al wel de nodige plooien gladgestreken. (ANP)