‘Het zijn heel erg Hollandse kleuren’

Mijn favoriet Waarom heeft u dit kunstwerk gekocht? Deze week: Een linosnede

Harr Scheffer, Het Getij, linoleumsnede, 50 x 60 cm.
Harr Scheffer, Het Getij, linoleumsnede, 50 x 60 cm.

‘In 2016 heb ik van het eerste loon in mijn nieuwe baan deze linosnede gekocht. Na een tiental jaren te hebben gewerkt als zelfstandig vormgever, kreeg ik de kans om aan de slag te gaan bij een welzijnsorganisatie. Voor het eerst structureel werken voor één organisatie, en maandelijks je inkomen netjes op je rekening. Ik vond het stoer van mezelf dat ik deze move had gemaakt, op 55-jarige leeftijd.

„Harr Scheffer was een docent van mij op de Academie Industriële Vormgeving te Eindhoven, wat nu de Design Academy heet. Ik mocht hem graag, hoewel niet direct vanaf het begin. Hij was als leraar stuurs, streng en direct. Zijn lessen waren heel gestructureerd, maar dat was misschien ook wel wat ik nodig had in het eerste jaar. Ik merkte dat zijn lessen me veel inzicht en voldoening gaven. Hij is een van die belangrijke leermeesters die we in het leven toevallig tegenkomen.

„Meneer Scheffer heb ik na mijn opleiding niet meer gezien. In een krantenadvertentie zag ik toevallig dat hij was overleden, en dat zijn weduwe een uitverkoop hield. Toen ben ik op bezoek geweest in zijn atelier, het was een prachtige dag – met heel mooi weer ook.

„Wat ik mooi vind, zijn de diepte, de herhaling van bekende elementen en de kleuren, dat geel en het grijs, het zijn heel erg Hollandse kleuren. Ik schilder zelf ook af en toe, en ik weet hoe moeilijk dat is, om een kleur geel te vinden die mooi is bij het grijs. Ik vind dat Scheffer dat goed is gelukt.

„Ik heb iets met het Wad. Tijdens onze opleiding gingen we op werkweek naar de Wadden. Dan was je een week heel intensief aan het kijken. Of we gingen naar Limburg: en dan waren we samen tot diep in de nacht aan het schilderen. Heel bijzonder. Een professioneel kunstenaar kan zich denk ik ook helemaal onderdompelen in één onderwerp. Prachtig om daar even van te mogen proeven. Maar het echte kunstenaarsbestaan is ook een beetje egoïstisch. Daarom was ik vroeger vormgever, dat kun je uitzetten. Voor mij zijn ook andere dingen belangrijk – mijn gezin, met mensen werken.”