Recensie

Recensie Muziek

Krachtige pianistiek op mijlpaal voor Van Raat

Een mijlpaal voor pianist Ralph van Raat. Onlangs verscheen zijn dertigste cd, French Piano Rarities, waarop hij vergeten werk van onder meer Debussy, Ravel en Messiaen samenbrengt.

Hoofdmoot is de eerste opname ooit van een vroege Boulez. De avant-gardist in spe moest nog twintig worden toen hij zijn Prélude, toccata et scherzo (1944) op de notenbalk spijkerde. Een atonaal basmotief verraadt dat de jonge Boulez zijn Schönberg kende. In percussieve slagakkoorden weerklinkt Stravinsky. En toch: tussen alle quasi-invloeden door schemert reeds de ongenaakbare urgentie van de latere Boulez, die Van Raat onderstreept met felle, krachtige pianistiek.

Ondertussen laat hij de Baardgrasmus lustig kwetteren in Messiaens in 2012 herontdekte La fauvette passerinette. Hoe je een waterval van noten laat bruisen binnen een bedding van melodische hoofdlijnen? Van Raat doet het voor in Debussy’s Étude retrouvée.