Kunstenaar Marc Mulders: ‘Opeens is de bijenkorf bewoond’

Coronaweekboek Cultuur Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen? Marc Mulders at deze week voor het eerst uit de coronamoestuin bij zijn Brabantse boerderij.

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

‘Ik woon op een twaalfde-eeuws landgoed, een aangewezen rust- en stiltegebied met een natuurbegraafplaats. Toen in 2014 de aanvliegroutes voor Eindhoven Airport werden verlegd, kwamen hier vanaf zeven uur ’s ochtends opeens de pretvluchten van Ryanair laag over bulderen.

„Drie jaar lang hebben we geprobeerd op onze akkers een bijenkorf te laten bevolken. De bijen voelden zich hier niet thuis, het wilde maar niet lukken. Maar nu de negatieve krachten zijn verdwenen, en het hier weer net zo stil is als toen de monniken ons landgoed stichtten, is de korf opeens bewoond.

„Ik ben altijd al een anti-globalist geweest. De ontmoeting met de dichtstbijzijnde mens is voor mij het belangrijkste. Sommige gevolgen van de pandemie vind ik dus helemaal niet erg. Dat reizen nu vrijwel onmogelijk is en dat er voorlopig geen kunstbeurzen zijn, daar zal je mij niet over horen klagen. De mentale reislust van sommige vakgenoten en het idee dat het in Bazel, New York of waar dan ook leuker en beter is dan dicht bij huis, het is een illusie.

„Ik hoop dat galeries, net als in de jaren tachtig en negentig, weer dé intermediair worden die kunstenaars, verzamelaars, musea en critici met elkaar verbinden. Terug dus naar de intimiteit en de persoonlijke ontmoeting. Mijn galeries, Dom’Arte en Kersgallery, gaan hier binnenkort ook atelierbezoeken organiseren. Ik ga groepjes van tien belangstellenden rondleiden over mijn akkers. Dan laat ik zien dat ik behalve kunstenaar ook een noeste tuinman ben. Zo wil ik de importantie van het kunstenaarschap wegnemen. Zoals de bakker ons brood schenkt en de boer groente en fruit, zo geef ik beelden. Kunstenaar zijn is ook een dienend beroep; je bent er voor de ander.

„Als reactie op deze paniektijd, waarin op verschillende plekken resetknoppen worden ingedrukt, werk ik aan een serie schilderen waarin ik de spanning tussen licht en duisternis onderzoek. Het zijn overwegend donkere schilderijen van de zwarte irissen in mijn tuin. De lichtval op het diepe zwart van deze bloemen doorbreekt de duisternis. Met dat licht creëer ik toekomst.

„Bij het uitbreken van de coronacrisis begon ik een moestuin, om nog meer zelfvoorzienend te zijn. Vandaag lunchen we voor het eerst van eigen grond: snijbietsalade!”

Anne van Veen

Anne van Veen (1983)

Schrijver en actrice uit Utrecht.

Robbert Roos

Robbert Roos (1964)

Directeur van Kunsthal Kade in Amersfoort

Jorg Grimm

Jorg Grimm (1976)

Galeriehouder in Amsterdam en New York.

Dave von Raven

Dave von Raven (1981)

Muzikant, zanger van The Kik, uit Ooltgensplaat.

Alida Dors

Alida Dors (1977)

Artistiek directeur van Theater Rotterdam.

Jeroen Bartelse

Jeroen Bartelse (1968)

Directeur van TivoliVredenburg in Utrecht.

Marc Mulders

Marc Mulders (1958)

Beeldend kunstenaar uit Brabant.

Cees Debets

Cees Debets (1959)

Directeur Theater van Het Nationale Theater in Den Haag.

Nanouk Leoplod

Nanouk Leopold (1968)

Filmmaker uit Rotterdam.

Maarten Mostert

Maarten Mostert (1956)

Artistiek directeur Cello Biënnale Amsterdam.