Brieven

Brieven 10/6/2020

Achterstand strafzaken

Recht versoepelen

Het OM kampt met een achterstand van 55.000 zaken en wil dat zelf, buiten de rechter om, oplossen. Folkert Jensma: „Geen openbaarheid, geen controle, geen communicatie, geen verplichte rechtsbijstand, geen onafhankelijke beslisser, maar wel een strafblad.” (Los de achterstand op met echte rechters, 6/6) In de wandelgangen hoort hij mensen zeggen dat „verdachten te veel rechten hebben” totdat henzelf iets overkomt. Heel herkenbaar. Je hebt ook mensen die zeggen privacy niet belangrijk te vinden – „niets te verbergen” – maar als ik vraag om hun pincode of toegang tot hun webcam in de slaapkamer verstommen de bezwaren ook.

Woningtekort

Maak het maar duurder

Het bouwen van méér woningen is uiteraard een heel goede manier om het tekort aan woningen terug te dringen. Maar volgens het CPB is het schrappen van de hypotheekrenteaftrek en het verlagen van de huurtoeslag de beste aanpak (CPB: schrappen subsidie beste aanpak woningentekort, 4/6). De huizenprijzen zouden er 9 procent minder door stijgen. Huizen worden goedkoper en toch daalt de vraag naar woningen, volgens het CPB. Hoe kan dat? Door de renteaftrek en een deel van de huurtoeslag af te pakken daalt het besteedbare inkomen van huishoudens. Ja, dan is het natuurlijk logisch dat de vraag naar huizen daalt. Wat mensen zich niet kunnen veroorloven, kopen ze niet. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat mensen met een koophuiswens langer bij de ouders op zolder blijven wonen. Probleem opgelost, stelt het CPB. Maar het vergeet dat het uiteindelijk in de economie, en zeker in huisvesting, om welzijn gaat.

Studie Nederlands

Florerende opleiding

In Waarom boeken verkopen ‘iets hoogers, edelers, nuttigers’ is (6/6) wordt terecht gesteld dat het boekenvak en aanverwante literaire beroepen het zwaar hebben. Fijn dat er zoveel aandacht aan wordt besteed in NRC. Waarom in een losse opmerking wordt gesteld dat de opleiding Nederlandse taal en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam „min of meer verdwenen is”, is mij een raadsel. Jaarlijks onthaalt de studie (nu: Nederlandse taal en cultuur) 42 nieuwe studenten. Er wordt bezield onderwijs gegeven door een zeer betrokken vakgroep. Zelf ben ik er in 2015 afgestudeerd. Jaargenoten zijn bij uitgeverijen gaan werken, hebben boeken geschreven, zijn onderzoek gaan doen en zijn docent Nederlands geworden om de jongste generatie te enthousiasmeren voor de schoonheid van taal.

Online onderwijs

Niet slechter, anders

Docent Merel Kamp vindt online onderwijs een recept voor vervreemding (Helaas, u heeft geen verbinding, 6/6). Volgens haar is het virtuele klaslokaal een onveilige plek waar studenten kunnen ‘meedoen’ zonder werkelijk aanwezig te zijn. Maar in de quick fix die medio maart plaatsvond toen de scholen plots moesten sluiten, was er geen tijd voor een grondig herontwerp van het onderwijs. Heel begrijpelijk. Nu is het echter tijd om een virtuele omgeving te creëren waarin studenten met elkaar en de docent kunnen socialiseren. Dat we een gevoel van verbondenheid creëren en er ruimte is voor persoonsvorming. Denk aan digitaal speeddaten aan het begin van een cursus, korte check-ins of groepsactiviteiten in een virtueel café. Laten we vooral niet concluderen dat online onderwijs slecht is. Het is anders, en vereist ook een andere aanpak.

Normaal leven

Vakantie is menselijk

Met plezier lees ik Ilja Leonard Pfeijffer. Maar als hij afgeeft (9/6) op „het enige wat ons interesseert is de haastige hervatting van onze kleine leventjes”, begrijp ik er niets meer van. Wat is er nu mis met mijn verlangen om twee weken vakantie in Zuid-Frankrijk te vieren? Om weer een beetje mens te zijn met mijn hoofd in de zon en mijn tenen in de Middellandse zee? Afgezien van ontspanning stimuleer ik daar hopelijk ook de hard geraakte economie mee.