Your Life is Calling (‘Vuisten’)

Standbeeld Amsterdam Amsterdam barst van de standbeelden. Vaak lopen of fietsen we er snel aan voorbij zonder echt te kijken, terwijl er toch zoveel moois tussen zit. De komende tijd staan we elke week even stil bij één standbeeld.

Foto Simon Lenskens

Ze lijken als paddenstoelen uit de grond geschoten, de groep gebalde vuisten van gewapend beton die in het Beatrixpark vlakbij de ringweg Zuid staan. Maar het standbeeld Your Life is Calling, of Vuisten, zoals het in de volksmond wordt genoemd, stond oorspronkelijk niet op deze plek.

Het verhaal gaat dat de makers Benno Réwinkel (1959) en Paul Pieck (1962) het bijna vier ton wegende sculptuur als protest midden op het Museumplein plaatsten in 1990. Toentertijd was er een grote internationale Van Gogh-tentoonstelling ter ere van het Vincent van Gogh-jaar. Het Museumplein was het toneel geworden van een heus Van Gogh Village waar sponsoren en vips werden ontvangen en vermaakt. Volgens de kunstenaars was dit hét voorbeeld van de vercommercialisering van de kunst, aldus verschillende media. Dat schreeuwde om een tegengeluid – gebalde vuisten dus.

Maar wat blijkt: dit verhaal klopt helemaal niet. Volgens Benno Réwinkel is de media aan de haal gegaan met dit verhaal. „De pers heeft dit verdraaid. Maar ja, het verhaal bekt natuurlijk ook lekker.” Wat volgens hem wel de reden was het beeld te plaatsen: „Wij vinden dat de openbare ruimte voor iedereen is. Je moet uiting kunnen geven aan wat jij vindt in de samenleving. De openbare ruimte kan daarvoor dienen. Het plaatsen van het beeld was voor ons eigenlijk het legaliseren van het gevoel dat die ruimte van iedereen is.”

Foto Simon Lenskens

Tijdens het plaatsen van het loodzware beeld ondervonden de kunstenaars totaal geen hinder. „We hebben een kraan laten komen die het beeld heeft opgetild. Op het Museumplein zijn we gewoon gaan graven. Op een gegeven moment kwam er wel een agent. Die vroeg of het een politieke actie was, waarop we nee antwoordden en hij ons met rust liet.”

Pas na een jaar of vijf nam de gemeente Amsterdam contact op met het kunstenaarsduo. De gemeente ging het Museumplein herinrichten en wilde weten wat ze met het beeld aan moest. „We zijn toen benaderd door de Vereniging Vrienden van het Beatrixpark. Die waren bang dat er een afrit zou komen voor de RAI. Dus toen hebben wij gekeken waar die afrit zou kunnen komen en daar het beeld neergezet.”