Foto Hans Rietveld

Ooggetuigen van het straatleven

De Amerikaanse fotograaf Jamel Shabazz trok op de drempel van jaren tachtig door New York en schoot zijn beelden. Niet met het idee dat musea en galeries, zoals nu het Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht, dat werk decennia later zouden exposeren. Hij wilde simpelweg het straat- en metroleven vastleggen. De stad verloederde en zou korte tijd later nog verder afglijden met name door harddrugs. Tegelijkertijd kwam een nieuwe cultuur op, die van de hiphop. De burgerrechtenbeweging en geëngageerde soulmuziek droegen bij aan het zelfbewustzijn, waarmee de zwarte inwoners van de stad voor Shabazz’ lens poseerden. Tegelijkertijd zat in hun houding, mode, schoeisel en vierkante brillen al volop het ongepolijste en het streetwise strijden van de rap en de MC-battles.

Fly Girl Soho,New York (stad), 2004
Foto Jamel Shabazz
‘Rude Boy’ Brooklyn, New York (stad), 1981


Foto Jamel Shabazz
‘Black Diamond’ Brooklyn, New York (stad), 2001


Foto Jamel Shabazz
‘Rush Hour’ New York (stad), 1988

Foto Jamel Shabazz
‘The Trio’ Brooklyn, New York (stad), 1980


Foto Jamel Shabazz
‘Soros For Life’ Crown Heights, Brooklyn, New York (stad), 1981
Foto Jamel Shabazz
Foto’s Jamel Shabazz

Waar de wereld van de foto’s van Shabazz – al is het alleen maar vanwege de hiphop – raakt aan die van vandaag, voelt de wereld die Hans Rietveld toont, die het Fotomuseum aan het Vrijthof tegelijkertijd exposeert, verder weg. In tegenstelling tot de Amerikaan werkte hij in zwart-wit. De straat- en kroegbeelden uit Parijs, Maastricht (waar de Hagenaar sinds 1970 woont) en andere steden hebben iets schilderachtigs. De sfeer van Ed van der Elskens Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956) hing ook in de jaren zestig en zeventig nog op tal van plekken.

Foto Hans Rietveld
Foto Hans Rietveld
Foto Hans Rietveld
Foto Hans Rietveld
Foto Hans Rietveld
Foto Hans Rietveld
Foto’s Hans Rietveld

‘Streetlife. Jamel Shabazz & Hans Rietveld’ in Fotomuseum aan het Vrijthof, Maastricht. T/m 27/9.