In de nineties was het ook een ding

[Van de straat] Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends wij vallen en waarom. Deze keer: tie-dye

Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas

Wat

Weinig zo onbetrouwbaar als het geheugen, maar ik meen mij te herinneren hoe mijn moeder vroeger voor de hele familie tie-dye’de: touwen strak om witte T-shirts knopen, in een teiltje met kokend hete Dylon-textielverf, klaar. In elk geval zijn de foto’s er nog.

Voor mij zal tie-dye altijd verbonden blijven met de jaren zeventig, maar de techniek is natuurlijk veel ouder dan het (post)hippietijdperk. In het Westen werd tye-die populair dankzij jarenzestigsterren als Janis Joplin, in Zuid-Amerika, Afrika en Azië wordt de techniek al eeuwen gebruikt. Het idee achter tie-dye lijkt op dat van batik: door te zorgen dat delen van textiel onbereikbaar worden voor verf ontstaat een patroon.

Tie-dye is nooit weggeweest, maar bleef meestal beperkt tot het alternatieverige circuit: markten in Goa, India en de Europese varianten daarop. Het was lastig kant-en-klare tye-die te kopen op een plek waar het niet naar wierook rook.

De laatste jaren heeft tie-dye zich te weten ontworstelen aan dat imago, dankzij merken als Prada, Stella McCartney en Dior, die de laatste seizoenen tie-dye brengen waar weinig hippie-achtigs meer aan is. De coronacrisis kan zomaar een extra impuls hebben gegeven aan de trend: tye-die is een even makkelijk als bevredigend klusje voor aan huis gebonden modeliefhebbers.

Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas

Wie

Boaz Chung (12) ontdekte een paar weken geleden een instructiefilmpje op YouTube en ging samen met een vriendin aan de slag. Hij heeft ook een hemdje en een paar sokken bewerkt. „Het is heel kleurrijk, en het past bij het weer.”

Stylist Suze Kuit (27) kocht haar rok bij Bershka en haar top bij Aries, „een supercool, duurzaam merk uit Londen”. De afgelopen twee maanden is ze ook zelf aan de slag gegaan. Zeker twintig paar sokken en tien kledingstukken heeft ze onder handen genomen. „Ik bleek nog zoveel witte dingen te hebben met een vlek die er niet uitging. Het leuke is dat het niet fout kan gaan, je máákt vlekken.” Kuit houdt van tye-die omdat ze „een regenboogmeisje” is. „En het is jeugdsentiment, in de nineties was het ook een ding.”

Angel Tablanti (27, marketeer), kocht zijn Hollister-shirt vorig jaar in Miami. „Het dessin is zoals ik zelf ben: extravert en out of the box.” Roze met wit is ook zijn favoriete kleurcombinatie.

Victor Fraay (19, zit in een tussenjaar) heeft „vijf of zes” tops met tie-dye en een broek, deels zelf geverfd. De broek op de foto bewerkte ze zelf, de hoodie kreeg ze cadeau. „Alles past bij elkaar en het is lekker vrolijk”, zegt ze. „Het is ook heel gemakkelijk om verschillende patronen en sferen te creëren.”

Vlnr: Boaz Chung, Suze Kuit, Angel Tablanti en Victor Fraay. Foto’s Cora Bronkers & Allard Faas