Kilometers tape en duizenden stickers wijzen nieuwe routes in de stad

Anderhalve meter Signmakers draaien overuren om Rotterdammers zo veilig mogelijk door de anderhalvemeter-samenleving te loodsen.

Bloemenbakken en bewegwijzering laten de looproutes zien in de Koopgoot.
Bloemenbakken en bewegwijzering laten de looproutes zien in de Koopgoot. Foto Robin Utrecht/ANP

Zogeheten signmakers hebben er hun handen aan vol: het in beeld brengen van de anderhalvemeter-samenleving. Letterlijk, want in elke bedrijfs- of publieke ruimte moeten de regels duidelijk zichtbaar zijn. De opdrachten van DeKreek Reclame uit Rotterdam bestaan inmiddels voor bijna de helft uit drukwerk van bewegwijzeringen in gebouwen. Van restaurants en multinationals, tot de koffietent en kruidenier op de hoek. „Ik dacht dat het niet zo’n vaart zou lopen”, zegt eigenaar Willem de Kreek. „Maar inmiddels heb ik door heel de stad kilometers tape en duizenden stickers geplakt. Ik heb nog nooit zo veel op mijn knieën gezeten.”

Samen met zijn klanten bedenkt De Kreek het meest functionele eenrichtingskantoor. „Er komt ontzettend veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan tientallen vloerstrepen om voldoende afstand van elkaar te houden. Of aan bordjes met hoeveel mensen je in de lift mag. Dan is de volgende sticker een pijl naar het trappenhuis. Waar je weer een plaatje tegenkomt dat zegt dat je je handen moet wassen nadat je de trapleuning hebt aangeraakt.”

Vooral grote bedrijven met veel medewerkers nemen de regels erg serieus. „Daar wordt bij binnenkomst je temperatuur opgemeten en staat op elke hoek een flesje alcohol om je handen te reinigen. Zelfs de looproute om de vergadertafels staat op de grond. Allemaal aangegeven met een sticker, een poster of een bordje.”

Afstand houden en handen wassen zijn de enige richtlijnen, het ontwerp van het drukwerk staat vrij. Dus kiezen bedrijven voor signing in de kleuren van het bedrijf, al dan niet voorzien van een logo. De Kreek: „Drukwerk op maat is een stuk netter en strakker. De tijd van paniekerig wildplakken is voorbij.”

Ook Barry van Eeden van Cubord Signmakers levert met zijn team ‘corona’-signing voor onder andere kantoren, musea, bibliotheken, winkels, basisscholen en bouwplaatsen. De druk is enorm, vooral nu. Barry: „Voor Sportbedrijf Rotterdam, dat zwembaden en gymzalen in de regio beheert, hebben we net zo’n tweeduizend stickers, 175.000 meter afzetlint en tientallen anderhalvemeter-hesjes voor alle medewerkers opgeleverd. Alles moet snel, snel, snel. Met vijftig man drukken en plakken we ons een slag in de rondte.” Overdreven of niet: de corona-signing geeft een gevoel van veiligheid, vooral op scholen. „Of kinderen zich iets van de stickers aantrekken is de vraag. Maar in beeld gebrachte regels scheppen duidelijkheid. Vooral de ouders hebben daar behoefte aan.”

Is de corona-signing een blijvertje? Willem de Kreek: „Na elke persconferentie van Rutte veranderen de regels. Deze handel is nu een trend, maar over twee weken kan het weer over zijn.”