Reportage

Dertig stoelen per voorstelling betekent voor Pathé fors verlies

Bioscopen coronaproof Met dertig man coronaproof in een bioscoopzaal kan niet uit. Met honderd ook niet. Maar in Uden is een test met een veilige zaalbezetting van zeventig procent.

De grote zaal Pathé Tuschinski in Amsterdam met 767 stoelen. Daar mogen vanaf 1 juni 30 mensen zitten.
De grote zaal Pathé Tuschinski in Amsterdam met 767 stoelen. Daar mogen vanaf 1 juni 30 mensen zitten. Foto Olivier Middendorp

Per 1 juni gaan bioscopen en theaters waarschijnlijk weer open, voorlopig met dertig bezoekers per zaal. Een maand later worden dat er honderd, als het coronavirus zich althans gedraagt. Maar dat blijft een forse verliespost.

Pathé, de grootste bioscoopketen van Nederland, opende woensdag al de voorverkoop. Er werden direct 16.000 tickets verkocht en gereserveerd, aldus directeur Jacques Hoendervangers. „Er bestaat kennelijk een flinke uitgestelde behoefte.” Maar dertig stoelen per voorstelling betekent voor Pathé fors verlies. „We zien juni meer als een generale repetitie.” En ook met honderd stoelen per zaal kom je niet uit de rode cijfers, rekent hij voor – dat lukt pas als je een derde van je stoelen verkoopt.

In het Amsterdamse Tuschinski, het kroonjuweel van Pathé, lopen we de route van ingang naar de art deco-zaal, die er met 767 stoelen akelig leeg zal uitzien. Bij de deur een desinfecteerpompje, dan op 1,5 meter door de lobby langs de bar, vervolgens een medewerker die vanachter plexiglas de tickets controleert en een ouvreuse die elke bezoeker in zijn stoel placeert, zoals vroeger.

De entree van Pathé Tuschinski met veilige looproute.

Foto Olivier Middendorp

Het filmaanbod zal voorlopig mager zijn: vooral kleinere genrefilms en arthouse. Hollywood schoof zijn blockbusters door naar de herfst of volgende jaar, alleen Christopher Nolans sf-thriller Tenet in juli en Nederkomedie Rundfunk: Jachterwachter lijken serieuze publiekstrekkers. Pathé vult dat aan met een handvol films die voor de lockdown goed draaiden, zoals De Beentjes van Sint Hildegarden klassiekers als Interstellar op IMAX of Harry Potter bewerkt voor 4D-formaat, dus met bonkende stoelen, wind en regen.

Zo hoopt Pathé de zomer door te komen. Wat als de coronacrisis nog een half tot anderhalf jaar voortgolft en bioscopen meermalen opengaan en sluiten? Dan wordt het lastig, peinst Hoendervangers. „Je zou kunnen denken aan versoepeling van de normen. Dat je 1,5 meter niet van elleboog tot elleboog meet, zoals nu, maar van neus tot neus. Of fysieke maatregelen als mondkapjes in de zaal.”

Tussenschotten

Een andere, nu nog vrij kostbare optie werd ontwikkeld in het Brabantse Uden, met 275 ziekenhuisopnames per 100.000 inwoners een van de zwaarst getroffen gemeenten van Nederland. Voor theater Markant ontwikkelde Christian Brander van interieurbouwer Tausch volgens de RIVM-richtlijnen een methodiek om 70 procent van de stoelen in theaters en bioscopen veilig te vullen. TÜV Nederland verstrekt certificaten als het besmettingsrisico aanvaardbaar is. Tausch kan voor 95 euro per stoel ook andere complexen coronaproof maken: een lucratieve optie als de crisis een kwestie van de hele lange adem wordt.

Filmtheater Markant in Uden demonstreert hoeveel ruimte zaal biedt met flexibele tussenschotten.

Foto Coen van Zwol

Kern van Brands plan is een vaste, goed gemarkeerde route en door schotten of plantenbakken gescheiden bezoekersstromen. Garderobe en lift blijven dicht, het toilet wordt bij voorkeur minimaal gebruikt, een heikel punt bij het wat oudere publiek. In de zaal kijken bezoekers volgens de instructie bij voorkeur nooit opzij, maar alleen naar het podium. Ze staan niet op en gaan „geen sociale gesprekken aan”. Uniek voor het plan zijn verplaatsbare plastic tussenschotten met een onderblad dat als bijzettafel dienst kan doen. Medewerkers plaatsen die schotten aan weerszijden van groepjes bezoekers – maximaal vier, als het familie betreft. Op de rugleuningen van elke stoel is een kuchscherm van plexiglas geclipt: je kijkt er overheen maar hoest er tegenaan, is het idee.

Zo denkt Theater Markant tot 70 procent van zijn stoelen veilig te verkopen, rekent eigenaar Cor van der Heijden voor – al lijkt 400 van de 680 stoelen van zijn grote zaal realistischer. Anders dan voor het grote Pathé is dat voor hem al snel een halszaak. Met 50.000 euro verlies per maand haalt het Markant de herfst wel. „Maar als het perspectief ook na 1 september honderd stoelen is, moet ik toch beginnen met het ontslaan van staf en in een winterslaap gaan.”