Interview

Alida Dors, artistiek leider Theater Rotterdam: ‘Ik dacht: ik ga langs met koffie en taart’

Coronaweekboek cultuur De theaters waren net gesloten toen Alida Dors aantrad als artistiek leider bij Theater Rotterdam.

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

Begin maart maakte Theater Rotterdam bekend dat Alida Dors op 1 april zou aantreden als de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam. Dors, choreografe en tot dan werkzaam bij haar dansgezelschap Backbone, was verguld en sprak uit dat het door interne twisten geplaagde gezelschap een nieuwe start zou maken. Maar op 12 maart werden de eerste coronamaatregelen van kracht en sloten de theaters. Geen prettig begin van een nieuwe functie. Dors: „Het was onwerkelijk. Ik heb twee weken voor me uit zitten staren en me afgevraagd wat dit zou betekenen.”

Het betekende dat de wereld werd bedreigd én, heel praktisch, dat haar kinderen thuis zouden zijn. De nieuwe situatie bracht Dors ertoe haar bestaan te overdenken. „Ik ging terug naar mijn essence: wie ben ik en hoe verhoudt zich dat tot mijn werk? Wat is de functie van theater, van theatermaker zijn?” De oervraag bij theater, bedacht ze, is: wat kun je betekenen voor je omgeving? „Als Theater Rotterdam zijn we er om bij te dragen aan de verbeelding. We zijn een escape én een plek voor reflectie en verbinding.”

Met de vraag wat Theater Rotterdam tijdens de coronacrisis kon betekenen, begonnen haar eerste gesprekken. „De kennismaking was minder romantisch dan ik me had voorgesteld. Ik dacht: ik ga bij iedereen langs met koffie en taart om de organisatie te leren kennen, handje schudden, en iedereen bezig te zien. Kijken naar mensen in beweging helpt mij daarbij. Dan zie je waar iemand staat, wat iemand doet. Dat valt nu weg, want mijn zintuigen werken echt niet door die Zoom heen.”

Uit de gesprekken kwamen „twee lijnen van programmeren” boven, waar ze nog niet concreet over kan zijn. „Wat er kan en hoe het verder gaat is, zoals Rutte zegt, koffiedikkijken. Corona dwingt ons flexibele formats te ontwikkelen en onze locaties anders te gebruiken. Je hoopt in deze vervelende tijd als theater van waarde te kunnen zijn.”

Het is puzzelen en zoeken. Tegelijk houdt ze oog voor het feit dat Theater Rotterdam als goed gesubsidieerd gezelschap nog bevoorrecht is. „Ik realiseer me dat onze sector op dit moment zo kwetsbaar is dat je niet alleen maar kan denken aan je eigen hachje. We dragen ook verantwoordelijkheid voor de kleinere organisaties in Rotterdam, met geen of weinig subsidie, en de freelancers.”

Het is niet genoeg om, zoals de minister doet, alleen de grote organisaties te helpen, zegt ze. „Het fundament van de cultuur is samengesteld uit veel meer eenheden. We leven in een tijd waarin corona structuren laat schuiven en wankelen. Daar kun je somber over zijn, maar het is zaak om jezelf te herpakken. Als grote instelling moet je dan verantwoordelijkheid nemen.”

Anne van Veen

Anne van Veen (1983)

Schrijver en actrice uit Utrecht.

Robbert Roos

Robbert Roos (1964)

Directeur van Kunsthal Kade in Amersfoort

Jorg Grimm

Jorg Grimm (1976)

Galeriehouder in Amsterdam en New York.

Dave von Raven

Dave von Raven (1981)

Muzikant, zanger van The Kik, uit Ooltgensplaat.

Alida Dors

Alida Dors (1977)

Artistiek directeur van Theater Rotterdam.

Jeroen Bartelse

Jeroen Bartelse (1968)

Directeur van TivoliVredenburg in Utrecht.

Marc Mulders

Marc Mulders (1958)

Beeldend kunstenaar uit Brabant.

Cees Debets

Cees Debets (1959)

Directeur Theater van Het Nationale Theater in Den Haag.

Nanouk Leoplod

Nanouk Leopold (1968)

Filmmaker uit Rotterdam.

Maarten Mostert

Maarten Mostert (1956)

Artistiek directeur Cello Biënnale Amsterdam.