Reportage

Koffie mét post-it voor ‘de overkant’

OLVG-Oost Tegenover het OLVG in Oost kunnen mensen een koffie kopen voor het verplegend personeel, voorzien van een briefje. ‘Helden’, leest de arts.

Foto Judith Dekker

„En een sospeso voor de overkant”. Deze bestelling is regelmatig te horen bij het bestelvenster van restaurant, koffie- en wijnbar 4850 op de Camperstraat in Oost. Op de stoep mengen ambulancemedewerkers en artsen in witte jassen zich gemoedelijk tussen andere klanten. De horecagelegenheid bevindt zich recht tegenover de ambulances en een personeelsingang van het OLVG. Caffè sospeso is Italiaans voor uitgestelde koffie, een gebruik uit Napels. Toen de coronacrisis uitbrak en 4850 startte met take out koffie en eten, opperde een vaste klant al snel om te starten met caffè sospeso’s voor het personeel van het OLVG. Klanten kunnen zo een kop koffie bestellen en afrekenen, die op een willekeurig moment kan worden afgehaald door een OLVG-medewerker. Daarbij kunnen ze een wens doorgeven die op een post-it briefje wordt geschreven. Al gauw hing de deur van 4850 vol met kreten als ‘helden’, ‘toppers’ en ‘bakkie troost’. „Wat ontzettend lief! Kan ik wat terug doen?” reageerde een arts. Ook viel regelmatig het woord „genietmomentje”.

Handgeschreven briefjes voor het personeel van het OLVG hangen op de deur van koffiebar 4850 aan de overkant. Klanten kunnen hier een kop koffie doneren aan ziekenhuismedewerkers. Foto Judith Dekker

Een plek om even bij te komen

Voor OLVG-medewerkers is de stoep bij 4850 een plek om even bij te komen. Een groepje verpleegkundigen staat met bekers koffie in de zon. Bij een van hen gaat een telefoon. Ze laat hem gaan. „Sorry hoor, pauze is pauze, ik word helemaal gek van dat ding”, zegt de verpleegster in kwestie.

Boris Visser (25) werkt bij 4850 in de bediening. „Inmiddels hebben we veel vaste klanten van het ziekenhuis. Van velen kennen we inmiddels de bestelling. Ik heb wel de deal gemaakt dat als ik in het ziekenhuis terecht kom, ik extra goed verzorgd word”, grapt hij.

„Wij waren al fan van 4850, vooral voor ontbijt en lunch, maar komen nu nog vaker. De post-its nemen we mee en hangen we op onze afdeling. Ook hangen er veel post-its bij het corona-belcentrum”, zegt een jonge chirurg die liever niet met zijn naam in de krant wil („onze pr-afdeling mailt vaak dat we discreet moeten zijn”).

Foto Susan Nortier

Het personeel van 4850 krijgt door hun ligging recht tegenover de ambulances best wat mee van wat er gaande is. Visser: „Het ambulancepersoneel draagt soms complete covid-pakken, dat vind ik best heftig om te zien. En na een intensieve rit staan ze echt even uit te blazen.” Pamela Mann (28) neemt de bestellingen op. „Het leuke hiervan is dat dit echt community building is. De gesprekken met klanten, ook mensen van het OLVG, gaan veel meer over hoe het met je gaat, en mensen leven daar echt even van op.”

Foto Judith Dekker

Achter de schermen

Inmiddels loopt het initiatief zo’n zeven weken. „We postten erover op Instagram en tagden het OLVG erin. Ook vertelden we iedereen die wat kwam bestellen over ons initiatief. Het ging al gauw als een lopend vuurtje door het ziekenhuis”, vertelt de Zweedse eigenaar Daniel Schein (31). „We vonden het best spannend om deze take out te starten, maar kregen van ziekenhuismedewerkers bevestigd dat we het goed aanpakken.”

Op de stoep zijn met tape wachtvakken aangegeven, en als het druk is staat een collega buiten de boel te coördineren. De uitgestelde koffies worden veelvuldig besteld en dankbaar gedronken. „Vanmorgen kocht iemand bij ons een online voucher van 100 euro voor sospeso’s, dat betekent ongeveer 40 koffie. Dat is gewoon geweldig”, vertelt Schein. Ook staat er een plastic spaarpot met 16 euro op tafel. Op een briefje erbij staat in kinderhandschrift ‘Ik ben Jona. Kofie voor julie.’ 4850 heeft het bedrag verdubbeld.

Foto Judith Dekker

Schein trok begin maart chef Túbo Logier (25) aan, die in internationale toprestaurants werkte voordat hij overstapte naar het ambitieuze 4850. Helaas voor Logier moest hij zich al gauw beperken tot ‘take out-eten’. „De uitdaging zoek ik nu in afhaaleten maken dat echt van niveau is, dat laat bij andere tenten nog wel eens te wensen over. Maar toen we de chicken burger van het lunchmenu haalden, werd die direct gemist. Toen hebben we ’m er weer opgezet. En de mensen komen hier voor de enorm goede koffie, die vind je verder nergens in deze buurt.”

Anne-Ruth Bakker (21), studente voeding en diëtetiek, is ook vaste klant en brengt als voedingsassistente eten rond in het OLVG. „Ik kom overal en de sfeer in het ziekenhuis is echt goed. Iedereen is een eenheid: artsen, schoonmakers, bewakers. Er zijn even geen eilandjes meer.”

Pamela Mann van 4850 vertelt dat niet alle OLVG-medewerkers zich prettig voelen bij het aannemen van een caffè sospeso en een briefje met ‘Held!’ erop. „Zij zeggen dan: ‘ik doe gewoon mijn werk’, of ‘ik werk niet eens met coronapatiënten’. We schrijven nu zelf de post-its, met meer algemene teksten. Maar de waardering voor wat we doen, die blijft.”