Festivaldirecteur Maarten Mostert: ‘Hoe ver moet je gaan in het uitkleden van een evenement?’

Coronaweekboek cultuur De Cello Biënnnale in Amsterdam is het grootste cellofestival ter wereld. Op 22 oktober moet het losbarsten. Maar hoe, vraagt Maarten Mostert (1956) zich af.

In de serie Coronaweekboek Cultuur praat NRC wekelijks met mensen uit de cultuursector. Van kunstenaar en muzikant tot galeriehouder en theaterdirecteur: hoe slaan zij zich door de coronacrisis? Wat zijn de effecten op hun leven en werk? Hoe zal deze crisis de kunstwereld veranderen?

‘Wij zijn dag en nacht met de Cello Biënnale bezig. Wat ik daarbij denk en wens stuitert alle kanten op – van ‘helaas pindakaas we moeten het afzeggen’ tot nieuwe hoop. Het gaat om veel geld en veel mensen, musici die popelen om te mogen spelen. En de informatiestroom over wat kan en niet kan, ontwikkelt voortdurend.

„Vorige week zou onze brochure worden verstuurd: de officiële launch van het programma. Maar de kaartverkoop hebben we voorlopig opgeschort tot 1 juni en de brochure wordt überhaupt niet verzonden. We wachten af, rekenen scenario’s door. Eén ding is zeker: de geplande tien stampvolle dagen met meer dan 90 concerten door musici uit 23 landen zullen het niet worden.

„Maar wat wel? En wanneer beslis je dat? De Biënnale is een festival met een hoog knuffelgehalte; de sfeer is onderdeel van het succes. Vijf concerten op een dag, gratis randprogrammering, lekker blijven hangen, even kijken bij de cellobouwer, de musici ontmoeten: het zijn allemaal randvoorwaarden die nu problematisch zijn. Want als we ervoor kiezen de biënnale toch door te laten gaan, zal dat voor hooguit voor 175 mensen per concert zijn, en geen 750. En waar we normaal een zaalbezetting halen van 92 procent, vrees ik nu dat we zonder festivalsfeer zelfs vijf keer 175 stoelen maar lastig zullen kunnen verkopen.

De Cello Biënnale is een festival met een hoog knuffelgehalte; de sfeer is onderdeel van het succes

„Dan valt er uiteraard ook een enorm gat in onze begroting – zo’n twee en een halve ton. Ik hoop dat we daarvoor een beroep kunnen doen op het Rijk. Maar of dat lukt, is nog onduidelijk. Ook met onze sponsoren en mecenassen zijn we in gesprek. Misschien moeten we zo’n spaarbalkje op de site zetten: draag bij, nog ….. euro te gaan!

„Het enthousiasme van alle betrokkenen is enorm. Sterker: onze passie is de ruggengraat van het festival. Maar hoe ver moet je willen gaan in het uitkleden van een evenement om het maar door te laten gaan? Dat is ook iets principieels. De kosten zijn hetzelfde, de bezoekers een fractie. Dan móet je radio en tv aan je weten te verbinden en online zichtbaar zijn. Ook daar zijn we dus druk mee. En waarom zou dat niet kansrijk kunnen zijn? Wie weet zijn wij in de herfst straks het eerste grote muziekfestival.

„Maar het kan óók dat we het festival moeten uitstellen tot september 2021 en nu alleen een educatief programma zullen bieden. Alle 160 plaatsen voor het Hello Cello-kinderorkest waren in een uur uitverkocht, als we daar drie kleinere orkesten van maken, kunnen de repetities gewoon doorgaan. Dat geldt ook voor het Nationaal Cello Concours, al zal dat veel minder leuk zijn wanneer het in een lege zaal moet plaatsvinden, ontdaan van alle festivalreuring.

„We hopen er snel beslissingen over te nemen. Ik voel dezelfde spanning als in 2006, bij onze allereerste editie, maar met wat minder euforie en wat meer zorg.”

Anne van Veen

Anne van Veen (1983)

Schrijver en actrice uit Utrecht.

Robbert Roos

Robbert Roos (1964)

Directeur van Kunsthal Kade in Amersfoort

Jorg Grimm

Jorg Grimm (1976)

Galeriehouder in Amsterdam en New York.

Dave von Raven

Dave von Raven (1981)

Muzikant, zanger van The Kik, uit Ooltgensplaat.

Alida Dors

Alida Dors (1977)

Artistiek directeur van Theater Rotterdam.

Jeroen Bartelse

Jeroen Bartelse (1968)

Directeur van TivoliVredenburg in Utrecht.

Marc Mulders

Marc Mulders (1958)

Beeldend kunstenaar uit Brabant.

Cees Debets

Cees Debets (1959)

Directeur Theater van Het Nationale Theater in Den Haag.

Nanouk Leoplod

Nanouk Leopold (1968)

Filmmaker uit Rotterdam.

Maarten Mostert

Maarten Mostert (1956)

Artistiek directeur Cello Biënnale Amsterdam.