Wie niet open kan, moet slim zijn

Corona-crisis Rotterdamse ondernemers die verplicht dicht zijn proberen elk op eigen wijze het hoofd te bieden aan de crisis. Het zet nog niet veel zoden aan de dijk.

In Hotel New York is het restaurant dicht, maar kan je nu uitgebreid dineren op je hotelkamer.
In Hotel New York is het restaurant dicht, maar kan je nu uitgebreid dineren op je hotelkamer. Foto ANP/Sander Koning

„Je moet er het leukste van maken”, zegt Bartho van Meggelen, eigenaar van Theemaas. Daarom logeerde hij vorige week met zijn vrouw in de directiekamer van Hotel New York. Het hotel biedt, nu het restaurant verplicht dicht is, roomservicearrangementen waarbij – tegen gereduceerd tarief – een driegangenmenu en ontbijt inbegrepen bij de kamer zit. „Oesters en champagne vooraf, mooie kamer en prachtig uitzicht. Het eten werd op een tafel voor de deur gezet, daarna klopten ze aan en waren ze weer weg.” Zijn eigen thee- en koffie winkel is open, maar om hem heen ziet hij steeds meer bedrijven omvallen. „Je moet de horeca toch een beetje helpen, dus we hebben al bij Vera besteld, een paasbrunch bij Op Het Dak en dit weekend een halve kreeft en oesters van Bij De Bruin.”

De horeca weet op verschillende manieren omzet te genereren nu ze verplicht dicht is. Bij Restaurant Amarone kwam zelfs staatssecretaris Mona Keijzer kijken hoe het de zaak vergaat die na een brand maar drie weken open kon, voor hij door de crisis weer dicht moest. Als enige sterrenzaak bieden ze afhaal en -bezorgmenu’s (Aan de Zweth doet het sporadisch en Parkheuvel biedt een dinerbox aan om thuis te koken).

Dozen zijn sowieso populair. Zo is er de ‘Support-your-locals-010’ met ingrediënten van leveranciers die afhankelijk zijn van de horeca, zoals Jordy’s Bakery en Booij Kaasmakers. Bij Brouwerij Noort kan een ‘borrelbox’ worden besteld met 24 flessen bier naar keuze.

Festivalbranche in nood – ‘Je kan dit toch niet kapot laten gaan?’

Het inspelen op de thuis borrelende mensen doet ook het etablissement Amehoela. De dag nadat premier Rutte aankondigde dat de horeca per direct dicht moest, kondigde de zaak prompt hun cocktail bezorgdienst aan. Mede-eigenaar Fela Donker: „Het zat er al aan te komen dus ik was al een paar dagen bezig met nadenken over oplossingen. We hebben een paar vaste partners zoals Ketel 1 en Don Julio benaderd, die de drank met korting leveren, zo versterk je elkaar. Toch is de omzet die we daarmee draaien verwaarloosbaar, dit houden we niet vol tot 1 september.”

Niet alleen de horeca moet creatief zijn, ook de culturele sector zoekt manieren om geld te blijven verdienen. Bioscoop KINO is begonnen met de verkoop van merchandise, zoals linnen tasjes en voor de gelegenheid ontworpen t-shirts. Directeur Jan de Vries: „We zijn sinds deze week ook begonnen met het bezorgen van eten. Uiteindelijk levert het allemaal een fractie op van onze normale omzet, maar het is fijn om iets te kunnen doen. Omdat we ons personeel dankzij de overheidsregeling kunnen doorbetalen hebben we daar de mankracht voor.”

Jazzpodium BIRD verkoopt waardebonnen voor een diner waarbij je concertkaarten naar keuze cadeau krijgt. En om de sfeer erin te houden organiseren ze elk weekeinde livestreams met Rotterdamse artiesten en DJ’s.

Ook Rotterdamse ontwerpers haken in op de crisis. Susan Bijl lanceerde een kleurwedstrijd waarbij mensen hun eigen tas konden ontwerpen. Sieradenontwerpster en edelsmid Charlotte Wooning verhuisde haar vijftienjarige jubileumfeest naar een digitale archiefwinkel waar mensen oude en nooit uitgebrachte ontwerpen met korting konden kopen. Daarbovenop ontwierp ze een speciale ‘lockdowncollectie’. „De winkel is nu al een paar weken dicht, omdat we met anderhalve meter afstand niet de service kunnen bieden die we willen. Om zo min mogelijk kosten te maken heb ik een collectie gemaakt van materiaal dat ik nog op de plank had liggen. En een gebroken ketting wordt bijvoorbeeld twee armbandjes. Zo kunnen we toch geld verdienen zonder dat er veel geld hoeft te worden uitgegeven.” De collectie is alleen verkrijgbaar via de sociale mediakanalen van Charlotte Wooning. „Onze fans vinden het heel leuk om ons te steunen, dus dat gaat goed.”

Voor kappers en andere contactberoepen zijn er helaas niet zoveel creatieve mogelijkheden om hun diensten te leveren. Minister Hugo de Jonge liet zich videobellend met zijn vaste kapper op Katendrecht knippen door zijn vrouw, maar de methode lijkt nog geen vlucht te hebben genomen. Kapsalon Christiaan is als winkel twee uur per dag open. Eigenaar Adri van Lieshout: „Dat doen we als service voor onze klanten, niet omdat het lucratief is. We draaien nu maar tien procent van onze normale omzet. Thuisknippen kunnen mensen doen, maar het resultaat zal nooit hetzelfde zijn.” Mensen kopen en bestellen bij hem wel sets om thuis hun haar te kleuren. „Ik typ voor iedereen zijn of haar persoonlijke recept uit. Tot nu toe is dat bij iedereen goed gegaan.” Volgens hem gaat de recordomzet die webwinkels maken ten koste van zijn reguliere productverkoop. „Dat is normaal twintig procent van onze omzet.” Een van de verrassingen in de crisis was het warme contact met zijn klanten. „Via sociale media en onze nieuwsbrief communiceren we hoe het hier gaat en wat we nog doen. Het is waanzinnig hoeveel reacties en prachtige e-mails we daarop hebben ontvangen. Wat dat betreft hoop ik dat – als dit voorbij is – we in een mooiere wereld terechtkomen.”