Recensie

Recensie Muziek

Damien Jurado’s onmacht tijdens het opruimen

Ook na veertien albums kan een zanger nog onderzoekend blijken. Damien Jurado, de Amerikaanse bard met het gevoelvolle timbre, bekwaamde zich in subtiele toevoegingen. Jurado heeft wellicht genoeg aan een akoestische gitaar, zoals op recente albums, maar de sfeer en nuances op zijn vijftiende album, What’s New, Tomboy?, zijn een verrijking.

Een prominente basgitaar, een zweem synthesizer in mineur, een primitieve drumcomputer – ze kleuren Jurado’s nauwkeurig uitgesproken onmacht tijdens het opruimen van zijn huis, in ‘When You Were Few’, een actie die leidt tot overpeinzingen over sterfelijkheid, alsof hij ook zichzelf weggooit. Een beetje clichématig klinkt de ruwe gitaar in ‘The End Of The Road’, totdat deze wordt overspoeld door klaterende piano. Een nummer als ‘Fool Maria’ is sober, met alleen akoestische gitaar. Zo heeft Jurado zijn begeleiders scherp gekozen, waardoor ieder instrument helder in het spotlicht staat.