GfK-cijfers

Online verkopen flink toegenomen sinds corona

Sinds de uitbraak van de coronapandemie zijn de online uitgaven van Nederlandse consumenten (exclusief voedsel) met 56 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde weken vorig jaar. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de week van 13 april zelfs met 72 procent is toegenomen, oftewel 30 miljoen euro extra verkopen.

Doordat veel mensen sinds de uitbraak thuiszitten en winkels veelal gesloten zijn, bestelt een groeiend aantal consumenten producten bij webshops. Volgens GfK nam de afgelopen twee maanden onder meer de online verkoop van elektronica, doe-het-zelfspullen, mode en tuinmateriaal toe.

Voor het begin van de epidemie was ook al een groei waar te nemen in onlinekoopgedrag, maar die was met gemiddeld 18 procent op jaarbasis veel kleiner dan de nu gerapporteerde toename.

Het is onduidelijk in hoeverre consumenten hun online koopgedrag zullen voortzetten als de coronamaatregelen versoepeld worden.

De onlineverkoop van voedsel is niet meegenomen in de cijfers van GfK. Uit cijfers die in april werden gepubliceerd door concurrent IRI bleek dat in de eerste week van april 33,6 miljoen euro online werd omgezet door de supermarkten. Dat was de helft meer dan een jaar eerder. (NRC)