Het autostoeltje dat steeds slimmer en veiliger wordt

Ontmanteld Wat openbaart zich als je een bekend product demonteert? Deze maand een autostoeltje voor baby’s van Maxi-Cosi.

Foto Peter Lipton

Het basisconcept van de Maxi-Cosi autostoeltjes voor baby’s en peuters is al veertig jaar hetzelfde. Met elke volgende generatie worden de zitjes slimmer, beter en aangepast aan de nieuwste wettelijke veiligheidsvoorschriften. Daarvoor zorgen de veertig werknemers op de productontwikkelingsafdeling in Helmond, een van de drie ontwikkelingscentra van Dorel Juvenile, de Canadese multinational.

Aan de Pebble Pro (een stoeltje voor het eerste levensjaar, adviesprijs 279 euro) is zo’n tweeënhalf jaar gewerkt. Acht engineers zijn twee tot drie maanden bezig geweest met het schetsen, daarna zijn prototypen gemaakt, testen uitgevoerd en de benodigde mallen voor de spuitgietonderdelen gemaakt.

Omwille van duurzaamheid komt het leeuwendeel van de onderdelen uit Nederland, de meeste zelfs uit de omgeving van Helmond. Slechts 13 van de 84 onderdelen worden geïmporteerd. Alleen de rode textieldelen komen uit Thailand.

De assemblage gebeurt in sociale werkplaatsen in Helmond. Er kan eigenlijk niks misgaan, zegt engineer Don van Montfort. „De onderdelen zijn als legoblokjes die maar op één manier in elkaar passen.”

Ook het gebruik van de stoeltjes heeft een fouten vermijdend karakter. Om de veiligheidsrisico’s te verkleinen kan de Pebble worden vastgeklikt op een basisstation dat op drie punten verankerd zit aan de auto. Een geluids- en een lichtsignaal geven aan of het stoeltje goed vastzit.

Vergeleken met de vorige generatie stoeltjes biedt de Pebble betere bescherming voor pasgeborenen en tegen zijdelingse botsingen. Veel denkkracht is gaan zitten, zegt Van Montfort, in de ‘zitverkleiner’ (het rode kussen linksboven op de foto, tussen de banaanvormige zwarte kunststofdelen). Dat kussen biedt de allerkleinsten bij calamiteiten betere bescherming.