Kunstcollectief snijdt werk Damien Hirst in stukken en verkoopt losse delen

Kunstwerk Voor 30.000 dollar kocht het Newyorkse kunstcollectief MSCHF een stippenschilderij van Damien Hirst. De stippen en het frame verkopen ze nu los. De voorlopige opbrengst: 168.740 dollar.

Het Newyorkse kunstcollectief MSCHF wil met het versnijden van een werk van Damien Hirst protesteren tegen ‘zombiekunstwerken’ die gekocht worden om mee te speculeren.
Het Newyorkse kunstcollectief MSCHF wil met het versnijden van een werk van Damien Hirst protesteren tegen ‘zombiekunstwerken’ die gekocht worden om mee te speculeren. Foto MSCHF Gallery

Kunst maken over het speculeren met kunst, en daar weer dik geld mee verdienen. Dat is wat het Newyorkse kunstcollectief MSCHF doet met een dure zeefdruk van Damien Hirst, de rijkste levende kunstenaar ter wereld.

Het recept: het collectief kocht voor 30.000 dollar (ruim 27.600 euro) een van de talloze stippenzeefdrukken die de Britse kunstenaar al vele jaren maakt: L-Isoleucine T-Butyl Ester, uit 2018. De 88 verschillend gekleurde stippen werden uitgesneden en voor 480 dollar per stuk te koop aangeboden. Het gaterige restant van de zeefdruk, met Hirsts signatuur wordt geveild.

MSCHF, 88 Holes, 2020.

Foto MSCHF Gallery

Een succesvol concept: de stippen waren in korte tijd uitverkocht. Het hoogste bod op het karkas met de titel 88 holes, 2020, ingezet op 45.000 dollar, is nu 126.500 dollar. De voorlopige opbrengst: 168.740 dollar (ruim 155.000 euro).

In een ‘manifest’ laat het collectief weten dat het wil protesteren tegen de vele ‘zombiekunstwerken’ die gekocht worden om mee te speculeren en die direct in kunstopslagplaatsen verdwijnen. Ook ageert het collectief tegen kunstenaars die met merchandising een succesformule uitmelken.

Eerdere projecten

MSCHF, opgericht in 2016, deed eerder van zich spreken. Vorig jaar veilde het voor 1,3 miljoen dollar een laptop die door een bekende hacker was besmet met zes van ’s werelds meest gevaarlijke computervirussen.

Om de twee weken lanceert het collectief iets nieuws. Bijvoorbeeld een app waarmee je op het werk ongemerkt naar Netflix kunt kijken, omdat het lijkt alsof je aan een telefonische vergadering deelneemt. De meeste publiciteit trokken de ‘Jezus schoenen’: een serie aangepaste Nike Air Max 97’s met water uit de rivier Jordaan in de zolen. Ze verkochten voor 1.425 dollar per paar.

In een profiel over het collectief in The New York Times zei topman Gabriel Gabriel Whaley dat het collectief graag steeds iets anders doet en zich nergens aan gebonden voelt: „Iedereen kent ons van de Jezus schoenen. Zoiets doen we eenmaal. Velen zeiden tegen ons: ‘Wacht, waarom zou je de oplage niet verdubbelen, je zou zoveel geld hebben verdiend!’ Maar zo zijn we niet.”

Eind 2019 zocht het collectief naar werkkapitaal. Volgens The New York Times staken investeerders 11,5 miljoen dollar in het kunstcollectief.