Brieven

Vakbonden

Millennial, word vakbondslid!

Foto Evert Elzinga/ANP

Weinig organisaties hebben onder millennials zo’n waardeloos imago als vakbonden. Het roept een beeld op van kortgewiekte 50-plussers met een geel hesje en een fluitje in de mond. Een sterk contrast met de schijnbaar willekeurig en toch trendy geklede millennial. Toch ben ik deze week lid geworden en ik roep mijn leeftijdsgenoten op hetzelfde te doen. Een bedrijf maakt continu een afweging tussen verschillende belangen. Gebruiken ze de winst om personeelssalarissen te verhogen, CO2-uitstoot te verlagen of om aandeelhouders te pleasen? Dat laatste deden bijvoorbeeld KLM en Booking.com de afgelopen jaren door aandelen op te kopen. Hun werknemers zijn nu de pineut: ontslagrondes en bezuinigingen liggen in het verschiet. Grotere vakbonden zouden de crisis en de ontslagen niet voorkomen hebben, maar zouden de gevolgen voor werknemers wel kunnen hebben verzachten. De simpele reden: grotere vakbonden dwingen bedrijven de belangen van werknemers serieuzer te nemen. Ze vormen een rem op het graaikapitalisme waarin bedrijven slechts een belang dienen: waardevermeerdering voor aandeelhouders. Dit denken ligt ten grondslag aan mondiale problemen zoals de klimaatcrisis. Word dus lid: bijdragen aan betere arbeidsvoorwaarden én een duurzamere samenleving, kan in slechts drie clicks.