Stijlvol in pak, en toch comfortabel

Mode De stap van streetwear naar formele kleding is groot. De plissé-outfits van Issey Miyake zijn een stijlvolle tussenoplossing. Drie liefhebbers over deze kreukvrije pakken.

Yokaw Pat in haar Homme Plissé-kleding.
Yokaw Pat in haar Homme Plissé-kleding. Foto Yokaw Pat

Hier en daar begint in de modewereld de theorie, of tenminste de hoop, op te leven dat na de lockdown de mode radicaal zou kunnen veranderen. Het weken en soms maandenlang binnenzitten in yogabroeken en joggingpakken zou er voor kunnen zorgen dat er een einde komt aan de comfortabele streetwear en stretchjeans die het straatbeeld al zo lang domineren. Als we ons weer aan de wereld mogen laten zien, willen we dat ook goed doen, is de gedachte. Eindelijk een echte doorbraak voor de pakken en andere formelere kleding die al een paar seizoenen wordt omarmd door modemerken en influencers.

Klinkt aannemelijk, zij het dat comfort niet iets is dat je in een klap achter je laat. Van sweatshirt naar getailleerd jasje is een flinke stap, zeker voor wie dat niet gewend is, bijvoorbeeld omdat hij of zij nooit zoiets op het werk heeft hoeven dragen.

Gelukkig zijn er tal van tussenoplossingen. Zoals bijvoorbeeld de geplisseerde mode van het Japanse Issey Miyake. De synthetische kledingstukken, die eerst in elkaar worden gezet en dan pas geplooid, zijn gemakkelijk om te dragen en kreukvrij, en blijven toch ver weg van gemakskleding.

De vrouwenlijn Pleats Please bestaat al sinds 1988 en is sinds 1994 een apart label. In 2013, toen Miyake zelf al niet meer actief was als mode-ontwerper (hij is nog wel aan zijn merl verbonden), kwam Homme Plissé, „een merk voor het dagelijkse leven van de moderne man”. Sinds een jaar worden er ook aparte shows in Parijs gegeven, vol dans, acrobatiek en andere beweging, zodat meteen duidelijk is hoe comfortabel de kledingstukken zijn.

De show van Homme Plissé tijdens de modeweek van Parijs.

Pleats Please stond jarenlang bekend als een merk voor artistiek angehauchte dames op leeftijd. Sinds de introductie van Homme Plissé weet ook een jonger, modieus publiek de geplooide kleding van Issey Miyake te vinden, getuige ook de vele Instagram-posts waarin de stukken tegenwoordig figureren.

Drie liefhebbers over hun warme band met Japanse plissés.

Yokaw Pat (37), visagist en foodblogger.

Aantal stukken: „Best veel.”

Yokaw Pat verzamelt al vijftien jaar de geplisseerde mode van Issey Miyake. Eerst vrouwenstukken van Pleats Please, tegenwoordig vooral Homme Plissé. „Het zijn voor mij duurzame aankopen. Ik draag het naar een feest, maar ook als ik ga hiken, en als op reis ga, gaat het altijd de koffer in.”

Bij Pleats Please vindt ze het lastiger iets geschikts te vinden dan bij Homme Plissé. Pleats Please kan, vindt ze, „een beetje truttig zijn. Je moet de lichte en felle kleuren hebben, en de juiste prints, en geen mouwloze tops en jurken met een A-lijn. Homme Plissé is modischer, want wat mannelijker en groffer. Het voelt ook als een uniform, zeker als je een top en broek in dezelfde kleur hebt.”

Dit jaar heeft Pat niks nieuws gekocht, omdat ze zich heeft voorgenomen het hele jaar geen kleding te kopen. Vorig jaar vond ze de geplisseerde stukken vooral tweedehands. „Op eBay vind je nog stukken uit de jaren negentig.”

Angelo Flaccavento (48), modejournalist, voor onder meer Business Of Fashion and Fantastic Man.

Aantal stukken: 100

Angelo Flaccavento Foto Jimin Jeon

Zijn eerst Homme Plissé-outfit kreeg de Italiaan Flaccavento in 2015 van het merk zelf. Hij had een tekst geschreven voor een tentoonstelling over Miyake in Tokio, en mocht iets uitzoeken in de winkel. Het werd een pak, waarin hij zich aanvankelijk een beetje onwennig voelde. „Plissés zijn traditioneel voor vrouwen, en de vorm van de kleding was anders dan ik gewend was, heel Japans. In het begin kriebelde het ook een beetje – voor Pleats Please wordt een heel zachte stof gebruikt, maar de mannenstukken zijn gemaakt van een steviger materiaal.”

Een reis naar Art Basel in Miami Beach maakte dat hij overstag ging. Niet alleen stapte hij dankzij zijn geplisseerde outfit na de lange vlucht net zo kreukvrij het vliegtuig uit als hij erin stapte, op de beurs kreeg hij „alleen maar complimenten” over zijn inmiddels twee plissé-outfits. „Daar komt een speciaal publiek. Echte kunstverzamelaars dragen Miyake.” Het laatste zetje was de opening van de Issey Miyake-winkel in Milaan, in 2017.

„Ik houd ervan om me te kleden, maar ik ben ook praktisch. Bij formele gelegenheden draag ik nog weleens een wollen pak, maar ik voel meteen het verschil. Ik houd niet van trainingspakken, ik vind ze lui, maar Homme Plissé draagt als een trainingspak. Mijn behoefte aan een uniform is ook helemaal bevredigd.”

Flaccavento doet wel dingen die „eigenlijk niet kunnen” met zijn geplisseerde stukken. „Ik koop ze twee maten te groot en ik centrifugeer iets harder dan de bedoeling is omdat ik het mooi vind als de plooien wat losser worden. En als ik een broek te lang vind, knip ik er een stuk van af, het rafelt toch niet. Op het label staat ook dat je moet proberen om geen druk op de kledingstukken uit te oefenen, bijvoorbeeld door te zitten. Een broek waarin je niet mag zitten, ik vind dat enorm grappig.”

Thomas Vermeer (36), stylist voor onder meer Linda en Elle.

Aantal stukken: 3

Thomas Vermeer Foto Simone Sniekers

Toen hij twee jaar geleden op vakantie was in Japan kocht Thomas Vermeer een tuinbroek en een poloshirt van Homme Plissé. „Er zit daar bij wijze van spreken op elke straathoek een Homme Plissé-winkel. De kleuren en het minimalisme van de ontwerpen spraken me aan, hoewel ik wel even heb gedacht: vind ik het nog wel leuk als ik straks weer in Nederland ben?” Ja dus, al draagt hij de outfit niet dagelijks. „Ik bewaar hem voor speciale gelegenheden. Ik trek het niet aan als ik druk bezig ben in een fotostudio, voor je het weet ga je langs een scherp randje.” Begin dit jaar was hij weer in Japan en kocht hij er een kort broekje bij. „Ik kon niks anders vinden, want de nieuwe collectie was nog niet helemaal binnen. Ik vind het leuk om het als souvenir mee te nemen, en het is daar de helft goedkoper.”

Lees ook: De modewereld is even uitgekleed

Ondanks dat de kleding is gemaakt van synthetisch materiaal, vindt Vermeer het een duurzame keuze. „Als het niet scheurt, kan het het eigenlijk niet kapot. Er is heel veel tweedehands handel in. Ik vind het ook leuk dat het designermode is die nou eens wel in de wasmachine kan. Het is een feestje om te zien hoe het er als nieuw en bijna helemaal droog uitkomt.”