Brieven

Brieven 21/4/2020

Contactapp (2)

Vrijwillige verbanning?

Fokke en Sukke slaan weer eens de spijker op de kop (18/4). Jezelf aanmelden als coronapatiënt bij een app komt neer op jezelf buiten de maatschappij plaatsen met geratel en ‘onrein, onrein’ roepen. Dat gaat toch niemand doen?

Productieketens

Verbroedert

Paul Scheffer hekelt de nadelen van onze economische afhankelijkheid (Waarom we bedelen om mondkapjes, 18/4). Het is een goede zaak om speling in te bouwen in de toevoer van producten. Wedden op één paard is nooit goed. Maar we moeten niet nu productie binnen de landsgrenzen halen om op die manier de wederzijdse afhankelijkheid te reduceren. Een toeleverancier in Afrika, Zuid-Amerika en China is een veel betere oplossing dan een toeleverancier in Groningen, Brabant en Zeeland. Wederzijdse afhankelijkheden zijn goed voor culturele uitwisseling en voor de vrede in de wereld.

Mondkapjes

Leidt tot meer risico

Rosanne Hertzberger draagt, tegen het RIVM-advies in, toch een mondkapje (Schijnveiligheid? Zal wel. Ik zet zo’n mondkapje op, 18/4). Het juiste mondkapje op de juiste manier dragen kan verspreiding van virussen tegengaan. Maar aan beide voorwaarden kan nog niet worden voldaan. Er zijn onvoldoende geschikte mondkapjes en daarnaast zijn mensen slecht in het volgen van instructies. Dat laatste zie ik dagelijks terug als onderzoeker van de veiligheid in gebruik van medische producten. Het merendeel van de mensen leest geen instructies, interpreteert ze verkeerd, denkt het beter te weten of volgt anderen (die het verkeerd doen). Tekenend is het filmpje op Twitter waarin Ron DeSantis, gouverneur van Florida, minimaal drie fouten maakt in het opzetten van een mondkapje: hij raakt de binnenkant van het masker aan, sluit de neusclip niet aan en vergeet het tweede elastiek. Gekoppeld aan de kans op risicocompensatie – meer risico nemen in de waan van veiligheid – zorgt dit juist voor een toename in verspreiding. Vertrouw op de experts en negeer het onderbuikgevoel tot het tegendeel bewezen is.

Onderwijs (1)

Hoezo achterstand?

Waarom zou er beknibbeld moeten worden op de vakanties van leerlingen (Twee meter uit elkaar, speelgoed weg: Deense scholen weer open, 17/4)? Waar hebben zij dat aan te danken? Concluderen dat er door weinig contacturen te weinig geleerd is, getuigt van wantrouwen naar onze leerlingen. Ervaringen met mijn tweede en vijfde klas vertellen iets anders. Leerlingen geven aan dat ze school meer zijn gaan waarderen, dat ze meer dan ooit gedaan hebben omdat ze het zelf mochten indelen, dat ze zich beter konden concentreren omdat ze langer aan een vak konden werken.

Tijdens het mentoruur, om half negen in de ochtend, kreeg ik nog nooit zoveel inhoudelijke discussies over plannen en de beste methodes om te leren. Natuurlijk geldt dit niet voor elke leerling. Maar waarom is het ze niet gegund om in plaats van kennis een levensles te leren en moeten zij de zogenaamde verloren tijd gaan inhalen?

Onderwijs (2)

Wie gaat het doen?

In het optimisme om scholen snel te openen worden ideeën als een zomerschool en langere lesdagen geopperd. Je moet alle ideeën en suggesties verwelkomen maar er wordt blijkbaar van uitgegaan dat er ineens geen lerarentekort is in de 1,5m-economie. De klas in tweeën delen betekent twee keer lesgeven. Zomerschool betekent extra lesdagen. Wie gaat dit doen? Het oude rooster was al een volledige baan. Leraren zullen vast gemotiveerd zijn, maar hoe zit dat met overgewerkt raken? Met betaling?

Correctie/aanvullingen

Snorkelmasker

In het artikel Virusvrij met snorkelmasker (20/4, p. 11) stond dat een notified body een CE-certificaat afgeeft als de documentatie voor het medisch hulpmiddel in orde is. Dit moet CE-markering zijn.