Recensie

Recensie Muziek

Op een etherisch kleed door Franse geschiedenis

Dirigent Sébastien Daucé en zijn Ensemble Correspondances verklanken de politieke geschiedenis van de oude Franse monarchie. Door muziek en dans bestendigden Franse vorsten hun macht gedurende het tijdperk van de barok. Daucé brak door met een reconstructie van de nacht, waarin tiener Lodewijk XIV zich in een ballet voor het eerst presenteerde als Zonnekoning. Op Les Plaisirs du Louvre gaat de dirigent nog een generatie terug naar het hof van Lodewijk XIII (1601-1643), de vader van de Zonnekoning. Het Louvre-museum was toen het winterpaleis, waar onder meer de componist Antoine Boesset zich toelegde op een nieuw fenomeen: de air de cour, een hofzang waarin de galante poëzie van die tijd onderdak vond. De koning en de aristocratie omarmden deze gezangen. Uit de welluidende oogst van die tijd stelde Daucé het mooie Les Plaisirs du Louvre samen. Zijn Ensemble Correspondances laat het gehoor op een dun etherisch kleed door de Franse geschiedenis zweven.