Tv-reclame

Coronacrisis noopt RTL tot bezuinigen

Omdat de reclame-inkomsten sterk teruglopen door de coronacrisis, gaat RTL Nederland bezuinigen. Topman Sven Sauvé wil „kritisch kijken” naar de verlenging van tijdelijke contracten en het eerder stopzetten van contracten van freelancers. Bovendien bevriest hij de lonen en kondigt hij een vacaturestop aan tot zeker eind dit jaar.

Dat zegt hij in een verklaring en in een interne mail, in handen van vakblad Villamedia. RTL wil ook mogelijk stoppen met activiteiten die niet winstgevend zijn en die niet aansluiten bij de strategie om te focussen op programma's maken voor de tv-zenders en Videoland. Onduidelijk is om welke activiteiten het gaat. RTL heeft naast de video-afdeling onder meer een afdeling voor evenementen en Buienradar.nl.

Sauvé: „Gelukkig zien we een aantal lichtpuntjes in de forse stijging van het aantal abonnees bij Videoland, de toename van de kijktijd en de groei van het digitale bereik van RTL Nieuws.”

Concurrent Talpa Network kondigde eerder „draconische maatregelen” aan wegens de economische tegenspoed. Het bedrijf van John de Mol heeft onder meer tv-zenders SBS6, Veronica, Net5 en radiozenders Radio 10, Sky Radio en 538.

Commerciële televisiezenders, die grotendeels afhankelijk zijn van reclame, zien door de coronacrisis hun inkomsten slinken. Volgens marktonderzoeker Nielsen besteedden adverteerders in week 13 (23 tot en met 29 maart) 37 procent minder aan tv-spots dan in dezelfde week vorig jaar. De detailhandel bezuinigt het meest op tv-reclame: 67 procent minder.